Afslutning af gips mod vindue uden not

Hej LDS
Jeg er i fuld gang med en totalrenovering af 1. salen, og er nu nået til at skulle lave lysninger mod de lodrette vinduer i endevæggen. Vinduerne er ikke blevet skiftet, da de er med termoruder og i plastik. Nu har jeg så sat en forsatsvæg og skal derfor afslutte min gips pænt mod plastik karmen, men karmen har ingen not. Der er meget lidt plads at gøre fast på, så jeg kan ikke lægge en liste eller lignende imellem vindue og væg. Så nu til spørgsmålet 😅
Kan man bruge fx. en KS13 skinne til at skrue fast på karmen og så køre gipsen ind i u'et for til sidst at spartle skinnen så den ikke er synlig, eller findes der andre gode løsninger? Jeg savner lidt inspiration (og evt billeder af lignede)
På forhånd tak
Vh Trikkeren

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke noget forskalling /lægte der sidder i kanten af lysningen? 
@kres10
Jo men de sidder et godt stykke fra selve karmen af vinduet. Karmen sidder ca en sten 11-13cm yderligere inde, og jeg tænker ikke at en fuge kan holde til at gipsenden ud mod karmen ikke er støttet 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis der ikke er plads til en notliste af træ, som jeg synes ville være pænere, kan du sagtens bruge sådan en kantskinne. men det bliver nok svært at spartle det pænt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Er der plads til, at du monterer en hobbyliste på vinduet, som kan danne underlag for gipsen? 
@kres10
Nej der er ikke rigtig plads til noget 🤔
Jeg tror jeg må prøve med en notliste af træ som @kovas foreslår 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan du ikke bare føre gipsen under vindues rammen, og lægge en smal fuge imellem vindue og gips?
Så de har kontakt i fugen men ellers ikke.. 
@TomHoberg
Hmm tænker ikke at fugen vil kunne holde, hvis lysningen får et tryk eller berøring 
Jeg tænker at hvis du lægger en gipsplade/fiber gipsplade, så skal den også understøttes fuldt pr 30cm.. Så hvis du har 100cm fra karm til karm får du 4 understøtninger på en gipsplade, det burde den jo nok kunne holde til, ellers kommer vores fibergipsvægge herhjemme da til at få problemer.. 
Jeg tror ikke helt at vi snakker samme sprog.. Det er dybden fra vægfladen og til karmen der bekymre mig. Jeg så gerne at lysningen blev befæstiget så tæt på karmen så muligt og selvfølgelig ved stolpen ved væggen. Problemet er, at afstanden mellem hængsler på karmen og muren hvor vinduet er undersænker i, er ca 15mm, hvorfor jeg ikke umiddelbart kan nå at få noget bag ved en 13mm gipsplade til at støtte 
Hvis du tager den ks13 skinne og skære forsiden af så du får en vinkel.  så sætter du gipsen ind i den og skruer den (gipsen) fast med gipsskruer til blikunderlag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også