Udskiftning af stålbånd til glidedør - materialevalg / -leverandør

Hej

Jeg har et gammelt sommerhus fra starten af 60'rne, hvor der er et dobbeltdør med et sindrigt indrettet mekanisme, der sikrer, at de 2 halv døre glider samtidigt hvad enten de skal åbnes eller lukkes. Selve mekanismen anvender et fleksibelt stålbånd til at forbinde de to halv døre. Stålbåndet er slidt, og er knækket flere gange (og repareret nødtørftigt med bl.a. kabelstrips - men de holder ikke i længden), hvorfor jeg nu leder efter en erstatning - enten et passende stålbånd (skal være stærkt, men fleksibelt/bøjeligt - 10mm x 0,3 mm x 3700 mm), eller et alternativt materiale med de rette egenskaber.

Alle forslag til valg af leverandør, eller mulige valg af alternativt materiale (og leverandør) er velkomne.

Her er nogle billeder af mekanismen til orientering:

1. Samling imellem de 2 ender af stålbåndet
2. Stålbåndet, der løber henover et hjul (tilsvarende på den modsatte side) - stålbåndet ses såvel
ovenover som inunder stålskinne (den burde ikke være krøllet, som den er her).3. Den samlede glidedørsmekanisme op over glidedørene.

4. Glidedørsmekanismen lidt tættere på.
Hej Jeg har et gammelt sommerhus fra starten af... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en flot løsning, som nok - desværre - er for dyr at lave i dagens Danmark :-(
Men måske pakkebånd kunne prøves - jeg har noget på 11,5mm bredde og 0,55 i tykkelse og nogle låse.. jeg vil sende de meter du skal bruge u/b - så kan du prøve om det virker - og så arbejde videre derfra..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit svar, Natur, og det fine tilbud om den længde jeg skulle bruge. Inden du skrev dit indlæg havde jeg allerede bestilt noget strapbånd fra Rajapack. Det modtog jeg med posten i dag, og har allerede udskiftet den del af metalbåndet, der var i stykker. Det ser ud til at virke som en god løsning - nu er jeg spændt på, hvor længe det holder (!), men jeg har bånd til en del år, selvom det skulle skiftes 2x om året. Med de spænd, der fulgte med i købet er det rimeligt nemt at skifte båndet ud.
MichaelJHD skrev den 13-07-2020 19:25:54

Tak for dit svar, Natur, og det fine tilbud om den længde jeg skulle bruge. Inden du skrev dit indlæg havde jeg allerede bestilt noget strapbånd fra Rajapack. Det modtog jeg med posten i dag, og har allerede udskiftet den del af metalbåndet, der var i stykker. Det ser ud til at virke som en god løsning - nu er jeg spændt på, hvor længe det holder (!), men jeg har bånd til en del år, selvom det skulle skiftes 2x om året. Med de spænd, der fulgte med i købet er det rimeligt nemt at skifte båndet ud.

 Dejligt at du har fundet en løsning :-)  Jeg er lidt "misundelig"   på den skydedør, du har.. bare sådan noget stadigvæk blev lavet.. det "lugter af godt håndværk"  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er unægtelig godt "håndværk" (på en maskinfabrik). Det kunne egentlig være sjovt at vide, hvor den er blevet fremstillet - om det var en dansk design, eller lavet i udlandet (Tyskland måske? Helt sikkert ikke i Kina!).
Ja, det kunne være rigtig godt.. men den tids håndværkere, satte ikke bare lige deres "logo" i - for "det var jo bare det de lavede".. ikke noget fancy, men bare godt håndværk (og det er meget af det på en maskinfabrik også - der er filet og pudset meget med hånd  ) Men jeg kan kigge på det i lang tid, og være fascineret  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis