Udskiftning af stålbånd til glidedør - materialevalg / -leverandør

Hej

Jeg har et gammelt sommerhus fra starten af 60'rne, hvor der er et dobbeltdør med et sindrigt indrettet mekanisme, der sikrer, at de 2 halv døre glider samtidigt hvad enten de skal åbnes eller lukkes. Selve mekanismen anvender et fleksibelt stålbånd til at forbinde de to halv døre. Stålbåndet er slidt, og er knækket flere gange (og repareret nødtørftigt med bl.a. kabelstrips - men de holder ikke i længden), hvorfor jeg nu leder efter en erstatning - enten et passende stålbånd (skal være stærkt, men fleksibelt/bøjeligt - 10mm x 0,3 mm x 3700 mm), eller et alternativt materiale med de rette egenskaber.

Alle forslag til valg af leverandør, eller mulige valg af alternativt materiale (og leverandør) er velkomne.

Her er nogle billeder af mekanismen til orientering:

1. Samling imellem de 2 ender af stålbåndet
2. Stålbåndet, der løber henover et hjul (tilsvarende på den modsatte side) - stålbåndet ses såvel
ovenover som inunder stålskinne (den burde ikke være krøllet, som den er her).3. Den samlede glidedørsmekanisme op over glidedørene.

4. Glidedørsmekanismen lidt tættere på.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet en tynd stålvire. De fåes fra 2mm og op.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er da en sjov men ellers meget veludført og gedigen mekanisme. Jeg ved ikke hvor man skulle kunne skaffe sådan et stålbånd.
Jeg tænker jeg ville prøve at erstatte den af stålwire. Af det jeg kan se burde det kunne lade sig gøre uden at skulle ændre ved hjul og befæstninger.
Ellers tænkte jeg også på en kæde a'la minicykel kæde men jeg tror det er bedre og nemmere med en Wire.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det ligner umiskendeligt de bånd man anvender til snøring af pakker og kasser. Prøv at gå ind på en stor virksomhed der forsender og få en stump bånd der. Båndene lukkes med et clips, der klemmes sammen. De er 10 - 16 mm. Hedder vist strapbånd eller omsnøringsbånd, er mange steder afløst af polyester.

 

Uldal tror du ikke at de stålbånd til kasser er for stive til den diameter som er på hjulene?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svarene indtil videre.

- Jeg tænker at stålwire kunne eventuelt være en mulighed, hvis ikke det kan lade sig gøre, at få et egnet stålbånd.

- De der stropbånd til emballering har jeg haft lidt kig på, men umiddelbart vil jeg tro, at de er for stive til de småhjul, lige som kovas også er inde på - de skal jo have store brudstyrke, men behøver ikke være særlige fleksible/bøjelige når de bruges til emballering.
Annonce
Måske pakkebåndene i plast kan bruges, der er også utrolig stærke, og fleksible, du kan nok få en stump i den lokale tømmerhandel eller lignende steder.


Vi prøver igen, i morgen --
Prøv Carl Ras. De har et kæmpe udvalg med enten reservedele eller tilsvarende nye i samme mål.

Ordrup Værktøjsmagasin er også en mulighed.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Måske ind til cykelsmeden og se om han har noget gear/bremse kabel i metermål

Bare kald mig BBB 
Nu har jeg fundet et firma (Raja), der er leveringsdygtig i Polypropylen strapbånd i dispenserboks, der leveres i mindre mængder (ellers har jeg fundet tisvarende i længder fra 1.000m og opefter - hvor jeg skal bruge lidt under 4m!) så hvis bredden ellers passer (kan nok være en smule bredere end stålbånd, da polyster burde være mere fleksibel i bredden end stål) tænker jeg at prøve denne mulighed - det kan skaffes til et par hundrede kroner cirka, og kan anvendes med selvlåsende spænder uden brug af værktøj.
Er det ikke pakkebånd ???

Så var det da nok billiger/gratis at få en stump i en tømmerhandel, de har jo også plastlåsene.
Når jeg får noget leveret fra den lokale tømmerhandel er det sådan bånd og låse de bruger.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis