Ændre radiator til gulvvarme m. varmefordelingsplader

Hej,

Så blev det min tur til ikke kun at kigge med fra sidelinjen ;o)
Håber der er nogle som kan byde ind med min lille radiator udfordring.

Vi er ved at sætte nogle streger på et hus vi overvejer at købe - men den nye indretning af køkken / alrum - passer ikke helt med placering af nuværende radiatorer.

Vil der være noget i vejen med at tage de to radiatorer ned, og så i stedet ændre dem - så det blev til gulvvarme med varmefordelingsplader?

Huset er på 190 m2 - og har fjernvarme, i de øvrige rum (inklusiv stuen som er i åben forbindelse til køkkenet) er der almindelige radiatorer, med gamle termostater (som jeg påtænker at skifte til Tado eller Danfoss living).

Nedenfor er et udsnit af planløsningen.
Grønne streger = Gamle vægge der fjernes
Blå streg = Ny væg der laves
Rød streger = placering af radiatorer

Vh
Mikkel 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan lade sig gøre, men …

… det kræver også at du bl.a. har overblik om de nuværende strenge og isolering mod terræn for bare at nævne nogle få vigtige faktorer, så projektet ikke økonomisk løber løbsk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Leca dækket isolere jo også, og er der lidt varme på i kælderen, tror jeg ikke det er et problem.
Vi har gulvvarme med varmefordelingsplader, af typen hvor der er gulvspånplader over, det virker perfekt, og ingen knirken eller knagen.


Vi prøver igen, i morgen --
Okay - så det ville ikke være helt umuligt. Vil man så bare lave det med en radiator termostat - og uden en shunt?
Hvad ville den smarteste mådeværeat lave konstruktionen I, hvis man gerne vil have klinker på?
I et mindre rum kan man lave det med retur termostat ( radiator termostat ) og så skal slanger lægges på en speciel måde for at få nogenlunde jævn varmefordeling.
Men i dit tilfælde er det så stort et rum at du bliver nødt til at have en blandesløjfe ( shunt ) med pumpe, termostat m.m Jeg mener ikke at du nødvendigvis behøver styring med trådløse termostater o.s.v. Du kan køre på den termostat der sidder ved shunten, og så bare holde en kontant blande temperatur. Den skal nok justeres 6-8  gange årlig så du har lidt højere gulv temperatur om vinteren.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Okay.

hvad med konstruktionen med strøer og spånplader, som den er nu. Er det den rigtige måde at gøre det på hvis vi vil have klinker i rummet?
Jeg kan se Alfix har en løsning, men hvad er det mest ‘rigtige’

https://www.alfix.com/teknisk-service/tema/flisemontering/fliser-pa-traebjaelkelag
Opbygningen fra Alfix er fin nok bortset fra at Knauf som laver gipspladerne anbefaler at udlægge gulvgips som flydende gulv ovenpå bærelaget, dette er for at få skabt en død flade hvor det ikke revner når det bærende træ nedenunder arbejder.
Dette er også den mest anvendte opbygning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har selv valgt Danfoss styring til vores 10 kreds gulvvarme, efter anbefaling af VVS'eren. Det kan jeg IKKE anbefale. Det er meget ufleksibelt, de er meget lidt innovative og softwaren bliver nærmest aldrig opdateret med nye funktioner.
hej MNimand
jeg er pensioneret arkitekt/tømmermester og dit projekt kan godt lade sig gøre; men der er jo mange muligheder vedr. gulvvarme, de fleste kræver en del isolering af gulv; men der findes også nogle der ikke kræver særlig meget isolering, vi må jo ikke reklamere her på forum, så prøv at tjekke dlh.dk gulvvarmeplader, novopan.dk klima gulvvarmeplader, dan-water.dk ……….er ved at løbe tør på strøm til den bærbare, vender tilbage.....Im sorry
dan-49, 42315739

Hej dan-49

Jeg tror jeg er kommet frem til følge opbygning af gulvet i det kommenede køkken/al:

18 cm leca dæk
3-4 cm Styrolit EPS
Styrolit Gulvvarme EPS
Varmefordelingsplader
Knauf FloorBoard 25
Klinker som top

Og så har jeg fundet en mulighed for at trække gulvvarme slangerne uhindret til teknik rummet.

og så må jeg have en VVS’er på banen til at hjælpe med at koble gulvvarme med ind i det eksisterende 2-strengs radiator system.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis