skod boligselskab - hjælp!

Jeg kom ved et uheld at brænde en rude på min altan, da jeg skulle skære et metalrør med vinkelsliberen. Gnister ramte ruden som blev brandt. Da jeg opdaget skaden, skrev jeg en mail til min boligselskab.
Jeg fik svar kort efter, at jeg skulle henvise mig til min egen forsikring, som skulle dække for skaden. Da jeg ringede til min forsikring, mente de at boligselskabets forsikring skulle dække for skaden (da jeg bor til leje) Jeg skrev igen en mail til dem, men fik intet svar tilbage. Efter to ugers ventetid, ringede jeg til dem, og forklarede hele situationen (også det med hvad min forsikring sagde) Jeg fik at vide, at de vil gerne hjælpe mig, og jeg ville blive kontaktet at klarmesteren. Da klarmesteren så ankom, og fik kigget på skaden og tog mål, så spurgte jeg ham om han vidste hvem dækkede for skaden - svaret var boligselskabs forsikring. Fint.
Et par dage senere, kom han igen og udskiftede ruden. En uge senere, får jeg et svar tilbage på mail, at det er min forsikring der skulle dække for skaden. (han vidste ikke at ruden var allerede blevet udskiftet af dem)
Jeg svarede tilbage og forklarede situationen, men fik igen at vide, at min forsikring skulle dække for skaden.
Så ringede jeg igen til dem, hvor jeg så får fortalt, at de har taget fejl, og det var dem (boligselskabs forsikring) som ville dække skaden, og at jeg skulle ikke tænke mere på det... Fint!
Dagen efter får jeg en ny mail, at de har taget fejl, og det er fortsat min forsikring som skal dække for skaden!!!!!!!!!
Ikke nok at jeg er frusteret over alt det her - men de har ikke givet mig mulighed for selv at stå for skaden, skulle det have været mig, som skulle dække for ruden. Jeg fik på ingen måde at vide, de vil gerne skifte ruden, men at min forsikring skulle dække for skaden, da jeg ringede til dem første gang. Selv klarmesteren sagde hvem dækkede skaden. Synes det helt absurd, måden det hele blev håndteret på. 
Derudover fandt jeg også denne citat ud fra deres hjemmeside:
"Din boligafdeling sørger for at vedligeholde selve ejendommen og de fælles udearealer. Ligeledes sørger afdelingen for vedligeholdelse og nødvendig udskiftning af vand-, varme- og el-installationer, sanitetsudstyr, hårde hvidevarer, ruder og lignende der er installeret eller godkendt af afdelingen.
I din boligafdelings budget afsættes der altid midler til udvendigt vedligehold. På det årlige beboermøde fremlægger afdelingsbestyrelsen planen for fremtidige vedligeholdelsesopgaver i din boligafdeling."

Nu tror jeg de har snakket sammen, for nu holder de fast i at min forsikring skal dække, på trods af deres inkompetence, dårlig kommunikation og fejl. Hvad kan jeg gøre i sådan situation?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel den skadeforvoldene (dig) der skal erstatte en skade, alt andet ville være mærkeligt.
Hvis du smadrer en rude må det da være din forsikring der skal dække, det kan da aldrig blive den du smadrer ruden hos.
Hvad så hvis jeg er på besøg hos dig og smadrer et dit tv, er det så også din forsikring der skal betale?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 06-07-2020 18:58:03

Det er vel den skadeforvoldene (dig) der skal erstatte en skade, alt andet ville være mærkeligt.
Hvis du smadrer en rude må det da være din forsikring der skal dække, det kan da aldrig blive den du smadrer ruden hos.
Hvad så hvis jeg er på besøg hos dig og smadrer et dit tv, er det så også din forsikring der skal betale?

Det ville også være helt okay. Problemet her er dog ikke at jeg har noget imod at min forsikring skulle dække.
Men når jeg så ringer til boligselskabet, og de tilbyder at hjælpe, så var det indforstået at de ville dække for skaden, ellers så skulle de have sagt noget på forhånd inden de udskiftede ruden. Så kan man måske argumentere for, at de har lavet en fejl. Men når jeg så ringer anden gang, og de ved hvad det drejer sig om, og hvem jeg er, og jeg bliver lovet at deres forsikring ville dække, så kan man ikke bare lave om på tingene dagen efter og sige det modsatte.

Som Henrik skriver er du skadevolderen. Hvordan kan du få den tanke, at boligselskabet skal betale for en rude, du har ødelagt. Skaden er ikke boligselskabets problem. Du anmelder skaden til din indboforsikring, og lader den om at betale for skaden, med mindre de anser skaden opstået som følge af skødesløshed fra din side.

fase
Hvis dit boligselskab ikke dækker må det jo så være din egen forsikring der “skal” dække. Så tag fat i dit eget selskab igen.

Bare kald mig BBB 
S. Fabrin skrev den 06-07-2020 19:44:47

Som Henrik skriver er du skadevolderen. Hvordan kan du få den tanke, at boligselskabet skal betale for en rude, du har ødelagt. Skaden er ikke boligselskabets problem. Du anmelder skaden til din indboforsikring, og lader den om at betale for skaden, med mindre de anser skaden opstået som følge af skødesløshed fra din side.

Som skrevet, jeg kontaktede min egen forsikring, som boligselskabet mente at jeg skulle i første mail.
Min forsikring påstod dog, at det skulle være boligselskabets forsikring som skulle dække for ruden. Jeg skrev derefter en mail til dem, som de ikke svaret på... i over to uger. Da jeg så ringer til dem, så tilbød de at hjælpe mig, som fik mig til at tro at det var deres forsikring som vil dække for skaden (som min forsikring også fortalte) Så da kan du vel godt se min forvirring...
Pointen her er ikke hvem der skal betale, men at jeg blev informeret 3 gange i alt, at min boligselskabet ville dække skaden, som de nu ikke vil stå til ansvar for. Hvad nu hvis, jeg selv ville udskifte ruden? - den mulighed har jeg ikke længere, fordi jeg blev informeret forkert, som fik mig til at tro at min boligselskab ville dække for skaden.

 

Annonce
Jeg undrer mig bare over hvo4dan du kan tro at bolig selskabets forsikring kan og vil dække. er der skade på lejligheden fra evt fraflyt bliver det jo også trukket fra dit indskud... som de andre  siger du er skadesforvolder du har ansvaret for din lejlighed..... du har kun lejligheden til låns og ødelægger DU noget, så er det vel kun rimeligt at det er dig der skal betale....kan virkelig ikke se hvorfor at boligselskabet skulle betale for andres skader..... 
Ja du er informeret forkert, og det er noget hø. Men det ændrer nok ikke at du bør skrive til din forsikring.
Det du citerer fra boligselskabets hjemmeside: Din boligforening står for vedligehold o.s.v. Her er ordet vedligehold ret vigtig. Denne sag drejer sig ikek om vedligehold men om en skade som er påført.
Så du kan vælge at ærgre dig gul og grøn, gå og være gnaven, få din nattesøvn spoleret og andre dårlige ting.
ELLER du kan vælge at sige PYT de er godt nok nogen idioter men sket er sket og vi skal videre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jeg boede i boligforening var man som beboer dækket af boligforeningens glas- og sanitetsforsikring. Den dækkede uheld mm. (Fx hvis et barn satte sig på toiletvasken eller man i forbindelse med flytning kom til at smadre en rude. Om din situation er et uheld ved jeg ikke.. Som beboer betaler man jo også ind til forsikringen.
Det lyder mest af alt som dårlig kommunikation. Som udgangspunkt ligger ansvaret hos skadevolderen, og så er det på tide at læse det der står med småt i forsikringsaftalen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Synes at du skal bede boligforeningen om at kontakte deres forsikring igen, og så lade boligforeningens forsikringsselskab kontakte dit forsikringsselskab. Så må de finde ud af hvem der skal betale. Du har vel anmeldt skaden til dit eget selskab.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis