Ventilation: ikke plads til rør

Jeg er ved at sætte min ventilation op, men er kommet til et problem som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg løser best.

I selve ventilationen er udtaget til den luft der skal føres ud (af huset) 160 mm. Da udtaget ligger ret højt på loftet, havde jeg tænkt at jeg ville lave et 160 mm spiorør, som gik paralelt med taget, og så føre luften ud unden skunken (røret er markeret med blåt på billedet).

Problemet er bare at det sidste stykke af skunken har en højde der er nede på 120 mm (markeret med rødt). Dermed er det selvfølgeligt umuligt at føre et 160 mm rør igenne, men jeg tænker at en mulighed kunne være at man har et t-stykke, hvor jeg reducerer imin 160 mm ned til 125 mm, for så at bruge to fleksrør.

Er det en brugbar løsning, eller har I bedre løsninger til hvordan jeg lige kommer af med luften :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen er helt fin. To rør på 120 har tilsammen større areal end en på 160.
MEN du skal bruge en Y-forgrening og du må SLET IKKE bruge flexrør, dem er der simpelthen for stor modstand i.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 06-07-2020 01:16:05

Ideen er helt fin. To rør på 120 har tilsammen større areal end en på 160.
MEN du skal bruge en Y-forgrening og du må SLET IKKE bruge flexrør, dem er der simpelthen for stor modstand i.

 Problemet er at den begrænsede plads er kun 120 mm, og at spiorør er 125 mm, så det vil være umuligt at bruge almindelige "ikke-flexrør".

Du kan købe en specialfremstillet firkantet bøjning i de mål du gerne vil have, og i den rigtige vinkel. Tilslutningen til dit ø 160 mm rør laves også efter mål.

Søren O
Søren O skrev den 06-07-2020 08:28:46

Du kan købe en specialfremstillet firkantet bøjning i de mål du gerne vil have, og i den rigtige vinkel. Tilslutningen til dit ø 160 mm rør laves også efter mål.

Hvis man skal til at få lavet specialfremstillet rør, mon det ikke så er lige så godt bare at lave en kasse i træ til formålet? Jeg tænker  noget krydsfinær?

Du kan da sikkert spare penge ved at lave det i krydsfiner. Om det er godt nok til formålet skal du selv vurdere.
Normalt skal "udsugningsluften" blæses opad for at undgå at få luften "ind igen".

Søren O
Hvis der er god afstand fra udblæs til indsug så er det ikke et problem at lade luften blæse nedad. Desuden er det jo ikke giftig luft der blæses ud, så der er ingen der kommer til skade ved at nogle få promille luft "genbruges"
125 mm spirorør kan sagtens bankes lidt flade så de kan ligge på 120 mm Men det skal helst være rundt der hvor du går på forgrening.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis