Kompostkværn

Hej kære lds’ere
Jeg går og kigger efter en kompostkværn til grenaffald. Men hvilken skal jeg vælge. Jeg har læst diverse test. Men testene er ikke enige. Kigger på en til Max 2000,- gerne billigere brugt. Dem jeg har kigget på er: Alko MH2800, Alko LH2800, Stiga bio silence 2500, Bosch axt 22, Bosch axt 25, og makita UD 2500.
Mine tanker om de forskellige:
Alko MH2800, fint snittesystem, pænt resultat, tager store grene, fornuftig pris, knive kan skiftes, larmer og har problemer med blade, og trækker ikke selv materialet ned. Fin størrelse beholder til komposten, ærgerligt den ikke kan foldes sammen ved opmagasinering. Og som jeg læser det er det en elmotor med kul.
Alko LH2800, valsesystem der er bedre til og trække materialet ned, men tager lidt tyndere grene end MH, larmer mindre end MH, ellers er maskinen meget ens MH modellen. Knap så pænt slutresultat som MH
Stiga Bio Silence 2500. Den er jeg først for nyligt blevet gjort opmærksom på, som store plusser er den lave dB fra den, og at det er en kulløs motor, plus den har bakgear hvis den tilstopper sig. Som stort minus er det at den kun tager 40 mm grene. Bedste vil være 45 mm grene. Hvilket er de færreste i denne prisklasse der kan. 
Begge Bosch maskiner ved jeg ret lidt om men synes alligevel de skal med på listen, de ligger dog over budget og har lidt svært ved at se hvor den ekstra værdi i dem ligger ift alko’erne. Men kan de findes brugt, kan de holdes indenfor budget. Og måske er der noget jeg har overset der trækker dem op. 
Makitaen trækker de 45 mm en del op. Men også her er erfaringen lav. Så kom gerne med input.

Som udgangspunkt har jeg disse maskiner i kikkerten, måske der er en helt anden jeg har overset. Krav er at den som minimum skal tage 40 mm grene og helst 45. Den skal være med egen beholder. Har i erfaring med nogle, så nævn gerne hvordan maskinen selv er til og trække materialet ned, hvordan reagerer den ved sidegrene, knaster osv, hvordan er snitresultatet, og også gerne hastigheden hvorved maskinen kan knuse grene, støj er også en væsentlig faktor, plus vedligeholdelse og adgang til reservedele også er væsentligt. Håber nogle af jer kan komme med nogle brugbare indput da de test jeg har kunnet finde, ikke har været særligt brugbare, og de fleste har kun talt positivt om hver maskine uden og nævne de problemer hver maskine kan have.
På forhånd tak
Mvh Brian 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er til kompost kan det ikke svarer sig at snitte affaldet før det lægges i kompostbeholderen. Det er spild af tid. Det er noget helt andet hvis du ønsker grenene snittet til flis til andet brug.

Min kompostbeholder består af 3 rum på række uden bund. Den første fyldes kontinuerligt, og når den er fuld fortsættes i det 3. og sidste rum.

Efter et par måneder kommes indholdet af det første rum gennem et sold, placeret over det midterste rum hvor det omsatte kompost havner. Uomsat materiale ryger videre til det 3. rum.

… og sådan fortsættes år ud og år ind hvor frisk kompost skifter rum. Det er kun det midterste rum der altid og kun indeholder færdig kompost.

Ved at komme halvomsat kompost i den friske - inklusiv tykke grene - fremmes komposteringen. En håndfuld havekalk midt på sommeren sætter fut i fejemøget - det samme gør lidt hønselort eller en sjat NPK gødning, bare kompostbeholderen er tilpas fugtig året rundt.

Selv grene på tykkelse med et håndled, er så stærkt nedbrudte året efter, at et let dask får dem til at smuldre.

Ved at etablerer en kompostbeholder uden bund, komme de vigtige mikroorganismer og orme helt af sig selv - i millionvis.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau
Jeg har ikke så stor en have. Og den jeg har bliver hvert kvadratmeter udnyttet. Så jeg har ikke plads til en kompostkværn. Jeg havde dog en i vinters (Alko MH2800) til og flise nogle grene. Og det var super lækkert og få dem væk på den måde, og efterfølgende bruge flisen i nogle bede. 
Mine forældre og lillebror har så markant større have end jeg har. Så får jeg anskaffet en, tænker jeg også den skal bruges der. Så derfor er jeg ikke interesseret i en kompostbunke men en kompostkværn. Synes dog navnet er lidt misvisende, da det jo dybest set bare er en lille flishugger. 😃
Jeg skal ikke kloge mig på hvilken der er bedst til prisen, men bare give dig et råd.
Du skal sikre dig at du kan vende omløbsretningen, så den kan "spytte" en gren ud hvis den sætter sig fast.
Mange af de billige maskiner har ikke et bakgear, og sætter en gren sig fast, så er det et helvede at få den ud, fordi du skal skille maskinen ad. 

Når producenten skriver at den kan tage X antal mm grene, så er det også i den bedste verden, og tager feks ikke højde for at der kan være knuder eller sidegrene hvor maskinen skal kæmpe hårdere og måske sætter sig fast.

Jeg havde en stor Bocsh med valser i mange år, og var rigtig glad for den, fordi den netop kvaser grenene inden den snitter dem. Men selv den maskine havde mangler, feks så kom den til kort da jeg fældede en stor bamus. Selvom de enkelte "pinde" ikke var mere end maks 10mm så gav maskinen flere gange op, fordi bambussen var tør(død), hvorimod den sagtens kunne "spise" grene af feks pil i 20mm diameter, bare de var friske.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for rådet Henrik.
​Jeg havde den Alko MH2800 i vinters til nogle enkelte opgaver. Den satte sig fast nogle få gange men tog nu ikke mange minutter og skille den ad for så og køre videre. Den tog på papiret 42 mm. Med den måde den arbejdede på er jeg nu heller ikke i tvivl om den sagtens kunne klare det. Men som sagt længere oppe så larmede den, og den kan ikke selv trække materialet ned. 
Man bør bl.a. se på, hvor nem den er at skille ad, når den kløjs i materialet.
Desuden  støjniveauet , især i forholdet til naboer/genboer!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Hej.
Læg ikke for meget i hvor stor en diameter grene de oplyser, det variere helt vildt fra det reele. hvis den ene producent opgiver 40 mm, kan den meget vel trække ligeså meget som en anden producent opgiver til at kværne 45mm.
Det med et bakgear bliver du rigtig glad for, uanset hvilken du vælger, kommer du til at stoppe den til ind imellem
STiga og ALKO er nemme at få reservedele til, også om mange år

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg har en bosch axt 25 tc som jeg er ret tilfreds med. Den støjer ikke meget og trækker fint grenene ned og har bakgear.
Jeg vil dog mene at de angivne 45mm må være fremkommet i den perfekte verden med det helt perfekte træ, for den kommer godt nok på arbejde når jeg nærmer mig den diameter 
Så hvis det er meget vigtigt med 40-45 mm skal du nok op i dimension og sikkert også pris.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis