Opsætning af radiator

Hej alle sammen!
Jeg vil spørge jer om den vedhæftede radiator kan tilkobles sådan at fremløb og returløb sidder på den samme side? Vil det virke? 
Jeg har i mit hus 1-strengsanlæg og jeg vil udskifte en radiator til den her.
På forhånd tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt nødvendigt at den tilkobles i begge ender, ellers får du ikke meget varme ud af den. 

Søren O
Hej. Tak for svar!
Hvis men fører rørene inde under midten af radiator til den modsatte ende, skal man så anvende et langt (3 meter - radiatoren er 2.8 m) rør. Vil det så fungere med et 1-stregnssystem?
Du skriver at du vil udskifte en radiator. Så tilslutter du blot den "nye" radiator hvor den gamle radiator var tilsluttet.


Søren O
Ja, det gør jeg. Jeg er bare lidt i tvivl at vores 1-strengssystem kan klare en sådan langt rør med dette tryk der er i systemet? Vil vandet cirkulerer fint i radiatoren? Skal man så vælge en lidt større rør?
Annonce
Et 3/4" rør vil da være bedre end et 1/2" rør med hensyn til modstand. Radiatoren er jeg ikke så bekymret for.
Hvis rørdimensionen på hovedstrengen, mellem tilslutningerne til radiatoren, er med reduceret dimension, er der lidt mere tryk til rådighed. Som nødløsning kan der monteres en lille cirkulationspumpe på radiatoren.

Søren O
Hvis du montere frem- og retur tæt på hinanden på selve strengen får du stort set ingen cirkulation i radiatoren - jeg har prøvet det og det dur ikke. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis