varmepumpe mod fugt

Hej Alle.
Jeg har en kælder som har til min smag for fugtig luft.
Der er lavet omfangsdræn og væggene er isoleret udefra som man nu gør det.
Jeg tænker at årsagen til fugt indenfor er for lidt cirkulation af luften, jeg havde overvejet at købe et udluftningssystem og få luftet godt ud i alle rummene, men kunne jeg ikke bare købe en luft til luft varmepumpe og på den måde også få varme ud af det? Så vil luften vel blive godt spredt rundt og fjerne fugten?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet og få boret udluftnings ventiler i alle rum.
Fugt fjernes med varme OG luft udskiftning. At presse luften rundt i rummene giver ikke noget videre sænkning af fugtighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Jet_Direct Ja jeg har men da jeg begyndte at kigge på det, så så det ud som om jeg skulle have et større system med en stor pumpe til 25000 kr. Og så tænkte jeg at varmepumpe var smartere. Tror du små ventiler med en lille blæser på i hvert rum kunne være nok ? Det kunne da i hvert fald være en billig start.
@Ev Elmand. Men med ventil i hvert rum sammen med en varmepumpe vil det måske være en god løsning eller hvad tænker du?
@Uldal ja det var sådan noget jeg havde kigget på men pumperne er ret dyre og gør kun det. Jeg tænkte at varmepumpe måske sammen med nogle billige ventiler kunne løse mit problem.

Luft fugtigheden er på mellem 40%(på en frostvejrsdag) og 60%(På en regnvejrsdag) så den er ikke voldsomt høj for en kælder men der lugter stadig af fugt nogle dage.
Kunne det evt være en ide at købe en fugtstyret affugter og føre afløbsslagen til et gulvafløb? 

Bare kald mig BBB 
Annonce
40% er ingenting. Lugten kommer måske fra gulvet eller en vægbeklædning på lister.

 

@Uldal. Nej præcis det er ikke så meget, men der er ikke meget cirkulation af luften dernede så tænker det må kunne hjælpe med varmepumpe. Men jeg tror jeg starter med udluftningsventiler som der blev forslået tidligere.
Jeg havde tænkt at smide sådan nogle i alle rummene:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-kanalventilator-rorventilator-og-vadrumsventilator-duka-pro-30th-med-indbygget-fugt-tidsstyring-353412532
duka pro 30th.

tænker de er smarte så kan der også skrues ned når der ikke er mennesker.
Har du målt hvor fugtig din kælder i virkeligheden er?
Hvis du måler fugtprocenten udendørs en regnvejrsdag er den tæt på  100%. Så hjælper det ikke meget at blæse frisk luft ind i kælderen - det giver bare endnu mere fugt.

Søren O
@Søren. Jeg har en fugtmåler som sidder på sådan en vejrstation hængende dernede og den måler mellem 40 og 60% afhængigt af vejret. Der er ikke udemodul sluttet til vejrstationen så den måler fugtigheden indenfor.
Hvis din måler viser rigtigt, har du da ikke noget fugtproblem i din kælder, og din kælder burde ikke lugte.
Det er nu altid godt med frisk luft, men prøv at undgå luftindblæsning når der udendørs er fugtigt.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis