Galvaniseret Stål / Alternativ støttemur

Hej!

Efter megen research har jeg besluttet at lave en støttemur ala https://www.havepartner.dk/walls.html
Konceptet går på at sætte galvaniseret stål stolper i beton i 15 grader. Derpå fastgøres rionet og omfangsdrænplader hvorefter der fyldes op med jord. Vedbend eller lign bruges til at dække rionet og stolper.
Støttemuren skal bruges til at bringe terræn i ens højde over ca. 20meter. Midten “gaber” ca 1m og enderne ca 40cm. Så stolperne til midten skal være ca 2m (1m i jorden og 1m over). I siderne kan stolperne være kortere. Da de ikke skal lige så langt over jorden.

Jeg har følgende spørgsmål til forummets medlemmer😊:
1) Er der nogen der har erfaringer med denne løsning?
2) Hvilke stolper / jern profiler kan man “nøjes” med at bruge?
3) Jema hegn har nogle galvaniseret stolper 80x80x2x2000 til 405,-DKK, ved ikke om det vil være stærkt nok? Umiddelbart virker det markant dyere at gå op i tykkere stolper/ andre profiler som T-jern, H-jern, I-Jern.
4) Er der noget som ville være bedre/billigere?
5) Ville det være muligt at forstærke en stolpe ved at fylde hulrummet med armeret beton?Tænker det kan ville være billigere (hvis vi ser bort fra arbejdstiden) end at vælge stærkere stål profiler.
6) Hvor er det fornuftigt/billigt at købe råjord / muldjord på sjælland?

På forhånd tak for relevante svar!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave en liste over stolpe længder og så få den lokale smed til at give en pris. De køber profil jern hjem i 6 m længde og kan så skære det op i de længder du skal bruge. Derefter sendes det til galvanisering. Du kan endda tilpasse det sådan at der ikke bliver spild ved at lade nogle gå 80 cm ned eller mindre.
Hvis du køber alene 2 m længder så bliver der jo en del spild.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Mr.Robot
Hvad endte du med ifht din støttemur? Jeg overvejer nemlig samme løsning.
PerJakobsen skrev den 30-04-2021 21:50:58

Hej Mr.Robot
Hvad endte du med ifht din støttemur? Jeg overvejer nemlig samme løsning.

 Hej! 

Jeg endte med at bruge nogle galv. stolper på 70x70 i 2mm godstykkelse på hendholdsvis 2000 eller 1500 alt efter terrænet. Stolperne sat i 15 graders vinkel med 1.2m mellemrum i beton, som vi selv blandede i balje. For at få ens vinkel på alle stolperne lavede jeg en skabelon ud af et stykke mdf. En ramme hvor den ene side havde den ønskede vinkel. Den kunne jeg så fiksere til en given stolpe sammen med et vaterpas. Dertil havde jeg et bræt jeg kunne lægge ned mellem 2 stolper til at styre afstanden.

​Jeg tog et stort rionet på 5000x2350 i ø8 med 100x100 masker som vi skar over på langs 2 gange så det gav ca. 14m spænd med lidt overlap. Dertil brugte jeg kraftige dragebånd / u-bolte til at fixere rionet til stolperne.
På indersiden af rionettet fixerede vi drænplade med galv. jern tråd.

Herefter fyldte vi op med harpet muldjord hvorpå vi lagde fiberdug dækket med flis.

Indkøb:

Fra billigrionet.dk

Stålstolpe - 70x70x200cm X 7 = 2.205,00 DKK

Stålstolpe - 70x70x150cm X 4 = 900,00 DKK

Rionet 5000x2350x8mm - Masker 100x100mm. X 1 = 88,00 DKK

Fra Dan-Egtved.dk
Dragebånd 70x70x100 M10 + Bagplade lige for 70x70 stolpe cc. hul 85 mm X 22 = 768,- (med fragt)

Dertil cement fra jem&fix og “støbemix” fra nærmeste grusgrav.

Vi blev meget tilfredse med resultatet og samtidig den billigste måde jeg har kunne finde til at lave støttemur.

1000 tak for det fine og detaljeret svar. I har fået et super flot resultat, kan jeg se.
Hej hvor stor hul og længde  har du gravet ud til stolperne da du støbte dem? Tror du man kunne bruge 4x4 cm stolper istedfor? 
A.K skrev den 01-03-2022 13:33:53

Hej hvor stor hul og længde  har du gravet ud til stolperne da du støbte dem? Tror du man kunne bruge 4x4 cm stolper istedfor? 

 Brugte en hulbor og prøvede at undgå at lave hullet større end nødvendigt. I snit var dybden 80-100cm afhængigt af terræn. Jeg prioriterede at få toppen af stolperne i vatter.

Jeg kiggede også på 4x4cm stolper. Jeg tror det bliver for svagt.
Man vil også skulle sætte dem tættere hvilket betyder meget mere arbejde.

Held og lykke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis