udgravning for kloak

Hej
Jeg er ved at totalrenovere et 70'er hus, har haft minigraveren inde og gravet 50 cm ned, og der skal så isoleres med 400mm isopor,
her kommer problemet : under udgravning til kloakrør ca 100 cm under færdigt gulv, opdager jeg at der på en regnvejrsdag står blank vand dernede.
Er det et problem ? jeg tænker på om det vil stige op gennem sandet og give fugt problemer i huset ??
og hvad gør jeg ved et evt problem ? omfangsdræn ??

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du graver tilpas langt ned vil du altid finde blankt vand. Netop derfor har du et kapillarbrydende lag med din isolering som hæmmer fugten og samtidig en damp og radoenspærrer i gulvet som stopper resten.

Så du ikke har kælder så vandet står omkring et rum ville jeg ikke være nervøs 

Ask
Din isopor er kapillarbrydende i sig selv. Jeg ville hellere bruge noget stampet grus som underlag, det tror jeg er mere stabilt i længden end leca 

Ask
Ha, nu har jeg boet en periode på Fyn og lært at grus og sand hedder forskelligt alt afhængig af hvor du bor. der er det jeg kalder bakkesand (brun groft sand) i hele huset, i papirerne står at der bare er 15 cm, men jeg finder det helt nede i 100cm dybde, der hvor kloakken kommer ind. og ellers ca 55 cm under gulvhøjde, så jeg går ud fra det er det du kalder grus   
Grus i denne forbindelse er rene små sten uden sand.
I oprindelige papirer har der sikkert stået 15 cm eller ned til bæredygtig underlag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis