Gode generelse råd søges

Hej alle,

Husjagten fortsætter. Jeg har nu fået fremvist i hus som har været udlejet de sidste 5 år. De udlejere har bestemt ikke behandlet stedet pænt. Så jeg har en lang liste af ting der skal laves. (det er ikke online)

- Alle vægge skal der fjernes tapet og males (som minimum)
- Alle lofter skal ned og gips loft skal sættes op. Der er træliste loft
- Køkken og bryggers skal rives ned og nyt skal op, tænker IKEA
- Begge badeværelser er dybt præget af røg og 70'er. Så disse skal modenasieres
- Gulvet er af beton, men der ligger forskelligt klikgulv og gulvtæppe. Det hele skal fjernes og nyt klikgulv skal ligges
- Nye dørkamme og døre i hele huset
- Stor træterrasse skal slibes og behandles
- Halvanden væg skal rives ned (ikke bærende)

Så her er mine tanker omkring det.
- Hvad ville i gøre? Snakke med et entreprenør firma og få bud på det meste.
- Hvor meget af det kan jeg selv gøre? Jeg er ikke født med 10 tommelfingre, men håndværker bliver jeg nok aldrig. Jeg tænker, at jeg selv kan rive ting ned i køkken og bryggers samt alt gulv skal op.
- Jeg tænker ligeledes at jeg selv ville kunne ligge klikgulv i hele huset.(ville fjerne alle bund-dør-karme også)
- Hvor meget køkken kan jeg selv lave? Kan vel sagtens samle alle skabe og skuffer etc. Men jeg tør ikke selv at sætte det op da jeg er bange for det hele bliver skævt eller andet.
- Jeg overvejer at bruge micro-cement på begge badeværelser. Hvad har i erfaring med dette? Vil selvfølgelig ikke selv lave det. Men

Hele huset er opvarmet med gamle røg-gule elradiatorer. Disse skal, uanset hvad skiftes. Men jeg går og overvejer en masse ting med en mere økonomisk og co2 venlig løsning. Alle tanker har været oppe som solceller, indlægge vand varme i stedet, luft til luft pumper, udskifte brændeovn til en træpille ovn. Hvad er jeres erfaringer og kender i eventuelt nogle firmaer der kan hjælpe med at rådgive omkring den slags? Huset ligger i Lejre kommune.

Så det er mere eller mindre en total renovering indvendigt. Det skal siges, at hele "rammen" er i rigtig fint stand. Tag, gavle og vinduer fra 08.

Det hele handler jo dels om, kan det lade sig gøre inden for budget. Det er udbudt til 1.395, og mit budget er max 2 mio. Jeg kan få dispositionsret så snart købsaftale er underskrevetog vente med at overtage til 5/1 2021. Dette betyder selvfølgelig at jeg kan lave stort set det hele inden overtagelse og få det vurderet igen. Dette ville hjælpe på realkreditlånet. Men det handler ligeså meget om at lave et hus jeg kan bo i, i laaaang tidfremover. Så det er ikke for et "flippe" det.

Lad mig endelig høre jeres tanker. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du jo inde på en LDS side, hvor de fleste har overfølsomhed over for håndværker regninger med moms og andet djævelskab. Så det du selv kan lave giver langt den største timeløn, da du ikke først skal ud at tjene pengene, betale skat og så betale regninger med resten. 
600,000 til sådan en istandsættelse kan nok gøres men med en meget stor del lav det selv. Men det er jo også lige til højrebenet med det du nævner.
Du kan selv brække mure ned, pille køkken ned, sætte lofter op, spartle, male og lægge gulv.
Du kan ikke opvarme med solvarme. Det virker bedst om sommeren, hvor du har mindst brug for varme. De røggule radiatorer kan man sagtens male, radiatorer koster dog ikke meget, dog lidt svært at få dem til at passe til samme rørføring. Men vil du samtidig have nye rør trukket, for at undgå at få dem fra gulvet så bliver det naturligvis mere bekostelig.
Det vil være en god ide med radiatorer og så luft til vand varmepumpe. ( 60-70000) og eventuel en pille brændeovn. 15,000. Men det kommer jo an på hvilken opvarmning der er der nu. Er det fjernvarme kan der være klausul på grunden at man skal aftage fjernvarme.
Jeg har aldrig forstået hvorfor man altid ønsker Ikea. Det koster ikke ret meget mere at får et ordentlig køkken med den rådgivning der følger med. Og ja opsætning af køkken er nok det som en erfaren montør kan lave langt hurtigere end dig.
Så kommer der elektriker ( flere stik i køkken bl.a. ) VVS så ja du skal nok få pengene brugt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men! Fyrer du hele 2 mil af, for at få det færdigt... bliver huset så det værd?? Med al den renovering lyder 1,3 lidt i overkanten. Men der kan jo være noget herliighedsværdi.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Et par generelle råd:
Tjek området grundigt ift. hvad du egentligt kan få til 2mill og hold det op imod alt det arbejde det andet kræver.

Overvej hvad du SKAL have lavet med det samme og om noget kan vente 1 år eller 2.
Tit kommer der nye ønsker/ideer når man har boet i huset lidt, så det vil være ærgeligt at have "fejlkonstrueret" sit bad,køk,brygg m.m.

Kigger jeg på mit eget husprojekt tror jeg at 600k bliver stramt budget, men man kommer langt.
En god prioritering så man er sikker på man får lavet det vigtigste, kan man jo hen ad vejen lægge lidt flere penge i huset.

Undgå at renover for "lånte penge". Det skal jo ikke ende med vi ser dig "I hus til halsen" :-)

Jeg er på omkring 300k i mit projekt som indeholder en del af det samme.
Ved indflytning: Total tapet/maling, kun 10% gulv udskiftning + noget gulvslibning og nye tæpper, billige døre uden at skifte karm plus andre småting = 60k
Derefter løbende renovering:
Ikea køk med stnd. elementer og hvidevarer, lidt elektriker arbejde og billigt vinyl gulv = 60k
Nyt bad + gæste wc fra bunden af med gulvarme og nye vandrør m.m. = 100k
Nyt bryggers fra bunden af med gulvarme, varmveksler, vaskemaskine + tumb., ikea skabe = 50
Alle mulige småting:-) = 30k

Samlet er jeg vist omkring 20k til håndværker timeløn, primært el i bad og køkken, samt vvs arbejde.
Alt er gds(selvf undtaget de 20k). og har taget laaaaang tid og har måtte leve med tæpper på klaplaget da jeg ret tidligt huggede op og fik styr på det under gulv.

BBB

Bare kald mig BBB 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også