Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Jeg skriver for at få input om gøre mit eksisterende setup mere effektivt. Jeg har her vedhæftet en tegning over et anlæg en tidligere VVS'er har lavet i sit hus vi har for nyligt har købt. Oliefyret er primært til at styre natsænkning m.m. men har en brænder der kan starte og varme vandet op.

Da vi netop har fået sat et solcelleanlæg op har vi en del overproduktion af strøm i dagtimerne vi gerne vil udnytte til at producere varmt vand i anlægget så vi ikke behøves at fyre op i ATMOS kedlen henover sommeren. Om et års tid har vi også projekteret med et jordvarmeanlæg som skal erstatte både ATMOS, oliefyret og den store akkumuleringstank og til sidst har vi også solvarmeanlæg vi gerne vil have prøvet at koble på. Så mens det hele ikke skal ske på en gang så skal vi også have det i tankerne så vi ikke pludselig ender i en blindgyde.

Prioriteterne er
1. Producere varmt vand med en elpatron
2. Koble solvarme på
3. Skifte fossil brændsel ud med jordvarme

Hvad jeg selv har kunne researche mig frem til er at vi kan erstatte den nuværende 300l tank med en solvarmebeholder med 2 spiraler samt elpatron, hvor at 3000l tanken kobles på som den ene kreds, for om et års tid at skiftes ud med jordvarme anlægget, mens at den anden kreds er til den kommende solvarme. Elpatronen kan vi, indtil vi får sat noget automatik til, selv tænde og slukke for i forhold til produktionen på solcellerne.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke svare sig at lave jordvarme , der er meget mere varme at hente i udeluften og så det meget meget billiger og lettere at lave..............dvs en luft til vand varmepumpe....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
OK ... men det er kun i meget kolde vintere at jordvarme vinder over luft/vand varmepumpen , og dem har vi ikke haft i de sidste 20 år ......................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Har du kun een spiral i din varmtvandsbeholder?
Ellers lad den opvarme af solen via en rørfanger m. 30 rør. Det virker for mig :-)

Ka' det bruges til noget fornuftigt
Annonce
Kunne man forestille sig at man kunne købe en elpatron til vvb i oliefyret?
Alternativt, hvis du har recirkulation på det varme vand, kunne du købe en el-vandvarmer med passende effekt og koble ind imellem der - bare for at holde det simpelt?
En lille opdatering på projektet er at jeg fik skiftet akk. og vvb ud med en kombineret 1000L akk. tank med indbygget vvb på 300L, solvarmetilslutning og elpatron. Det er en Buderus Logalux PL1000/2S Thermosiphon for dem der synes det er nørdet, og fungerer rigtig fint sammen med Atmos brændekedlen.

Oliefyret bruges kun til at styre pumperne, varmekurven og natsænkning og en dejlig ting er at vi stadig kan tage et varmt brusebad om morgenen selvom temperaturen i akk. tanken er mindre end hvad oliefyret kræver for at starte pumperne. Det har allerede nu sparet os for en del brændsel.

Jordvarmen er projekteret til sen-foråret næste år hvor vi sætter en Thermia Atlas varmepumpe ind som erstatning for både brændekeddel og oliefyr. VP'en bliver koblet direkte på centralvarmen og akk. tanken bruges til forbrugsvand som kombineret med solvarme/elpatrion gør at vi kan slukke for VP'en helt om sommeren og når VP'en kører sender den overskudsvarme ind i akk. tanken gernnem et Hot Gas Water heater system.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis