Hej :o)
Jeg håber I kan hjælpe mig med isoleringen for bygning af mit helårs anneks til sommerhus , for jeg har søgt i andre tråde, men ikke fundet svar på om den løsning jeg er ved at bygge holder.
Overordnet er der sat punktfundamenter i rammen og alt er lukket inde af eternitplader udenom.
Under huset er tanken fliser nederst mod jordfugt og rockwool direkte på fliserne. Ovenpå fliser er der fliser som understøtter bjælkerne. Alt befinder sig under membranen mod trægulvet og rummet er helårsopvarmet. Skitse af isoleringsløsningen er længere nede
Min forklaring for løsningen er at
Jeg vil nederst lægge fliser af 4 grunde, men ved ikke om de holder:
1) For at hæve underlaget 5 cm over jordniveau, så hvis der skulle trænge lidt vand ind kan det løbe mellem fliserne og ikke op i isoleringen.
2) Undgå at mus graver sig op i isoleringen (Leca nødder eller perlesten mellem fliserne skulle også virke mod at mus graver sig ind, da de ikke kan lide at være i det.
3) Fliser og Lecanødder/perlesten skulle virke kapilærbrydende, så jordfugt ikke trænger op i isoleringen.
4)Jeg vil gerne bruge mineraluld da det både er billigere og nemmere at tilpasse omkring bjælker og fundament, som er støbt fast og tænker når jeg hæver isoleringen med fliser og har lukket rundt om fundamentet med plader kan jeg lægge almindelig mineraluld direkte på fliserne og omkring fundamenterne og de trykimprægnerede bjælker, da der ikke trænger meget fugt op. Jeg er dog kommet i tvivl om det skal være EPS nederst, hvis mineralulden skulle få lidt fugt.
Membran er øverst mod gulvet og ikke på fliserne da gulvsiden altid er opvarmet, så der skulle være varmest og dermed nedadrettet tryk. Jeg har overvejet om jeg skulle lægge en membran på fliserne, men er bange for at evt. fugt vil lægge sig oven på den.
Jeg ved det er mange punkter, men håber I vil hjælpe mig inden jeg lægger min isolering ;o).
mvh Brian
Brian