Gamle badfliser samler ikke kalk

Jeg har undret mig et stykke tid. Har to badeværelser i det hus vi har overtaget for nogle år siden. Det ene er fra huset blev bygget i 1969 med gule traditionelle kvadratiske fliser. Det andet er renoveret i 1990'erne med sort fliser med et mere moderne design. Har vedlagt billeder.

De "nye" sorte fliser bliver lynhurtigt præget af kalk, selvom vi skraber vandet af hver gang vi har været i bad.

De "gamle" gule fliser skraber vi aldrig vandet af på, og der er ikke synlig kalk nogen steder.

Jeg ved godt, at de sorte er - sorte. Men farven kan slet ikke forklare forskellen.

Så spørgsmålet er: Hvad er forskellen på de to typer fliser, der gør så stor en forskel mht kalk?

Skal bygge nyt badeværelse og vil gerne finde nogle fliser, som har samme egenskab som de gule.
IMG_2560.jpg vises
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har du ikke taget billeder af "de sorte" - men hvordan er glasuren på dem? (den på de gule er meget glat/hårdtbrændt)"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu er det svært at se - men jeg vil vurdere, at man vil kunne se en mere mat/tynd glasur på de nye?
Måske at tiden er til at gå i en flise-fag-butik og høre..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har hørt at både gamle toiletter og fliser er mindre modtagelige for kalk pga at man brugte blyglasur. som ikke bruges i dag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Blyglasur! Det vil forklare en del af det :-)
Yes.. det var derfor. kunne bare ikke huske hvorfor vores gamle fliser også var bedre.. . (men det kan man nok ikke få i dag    )(men det kan man nok ikke få i dag    )
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis