gammel gasbeton under terrændæk

Hej,

jeg er ved at forberede støbning af fundament og terrændæk. jeg har en gammel mur af gasbeton og jeg tænkte at bruge de gamle gasbetonblokke til opfyldning under terrændæk (niveau skal hæves lidt i den ene ende.er der nogen der ved om det skulle være ok? jeg lægger grus ovenpå som kappilærebrydende lag inden isolering etc. men er gasbetonen ok at lægge nedenunder?

Tak
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
Det er byggeaffald og skal bortskaffes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er aldrig godt at lægge større blokke ned i et lag som skal komprimeres. Man kan ikke få sand og grus til at falde ind i mellem alle hulrum. Når årene går så drysser der noget ned, og det mangler så i det bærende lag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-07-2020 21:28:25

Det er aldrig godt at lægge større blokke ned i et lag som skal komprimeres. Man kan ikke få sand og grus til at falde ind i mellem alle hulrum. Når årene går så drysser der noget ned, og det mangler så i det bærende lag.

 Foruden det er noget svineri man har pligt til at fjerne!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har da aldrig hørt om at der er pligt til at fjerne det. Det er jo hverken miljø eller personlig giftig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er i hvert fald ikke et stabilt underlag, man risikerer at gasbetonen smuldrer under betonen over flere år. Der er jo ret meget luft i, og ikke som stampet sand eller grus. 

Elektronikteknikeren
Annonce
ev elmand skrev den 03-07-2020 21:33:45

Jeg har da aldrig hørt om at der er pligt til at fjerne det. Det er jo hverken miljø eller personlig giftig.

 Det er man, og det er med hjemmel i miljølovgivningen.

https://www.bolius.dk/saadan-haandterer-du-byggeaffald-16852

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nuvel, når man så har betalt for at komme af med sit beton, kan man derefter købe det tilbage og uden videre bruge det som underlag på veje, indkørsler mv. Dét er vel næppe svineri, så spørgsmålet er validt nok. Hér er det bare ikke optimalt pga luftindhold og store blokke. Men måske kan spørger købe nogle af de andres “svineri” i knust form, for det er ofte billigere end rene råstoffer
BOFH: det er god artikel om byggeaffald i almindelighed og omkring PCB asbest m.m. i særdeleshed. Men den siger intet om man må lægge mursten m.m. ned under terrændæk.
Det er først byggeaffald når det kommer væk fra grunden, indtil da er det potentielt genbrugs materialer.
Men til trådstarters opgave er det uegnet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-07-2020 23:31:26

BOFH: det er god artikel om byggeaffald i almindelighed og omkring PCB asbest m.m. i særdeleshed. Men den siger intet om man må lægge mursten m.m. ned under terrændæk.
Det er først byggeaffald når det kommer væk fra grunden, indtil da er det potentielt genbrugs materialer.
Men til trådstarters opgave er det uegnet.  

 Jo der står også at du skal bortskaffe alt det du ikke har pligt til at anmelde og at du må transportere det selv. 


Kravet stammer fra miljølovgivningen om at alt der kan genanvendes skal afleveres til genbrug. Listen over produkter er lang og du kan være helt sikker på at teglprodukter og beton er på den. Du er derfor er pligtig til at aflevere det på din lokale genbrugsstation fordi kommunerne har aben med at modtage det.

Det burde heller ikke være en debat at man rydder op efter sig selv.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak tak de mange svar. Jeg kører det på genbrug 😊. et tillægsspørgsmål er om hvad det bedste opfyldningsmateriale så ville være? Stabilgrus? 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis