gammel gasbeton under terrændæk

Hej,

jeg er ved at forberede støbning af fundament og terrændæk. jeg har en gammel mur af gasbeton og jeg tænkte at bruge de gamle gasbetonblokke til opfyldning under terrændæk (niveau skal hæves lidt i den ene ende.er der nogen der ved om det skulle være ok? jeg lægger grus ovenpå som kappilærebrydende lag inden isolering etc. men er gasbetonen ok at lægge nedenunder?

Tak
Hej, jeg er ved at forberede støbning af... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stabilgrus ja, eller genbrugsstabil = knust beton. Det sidste pakker næsten bedre og bliver hårdere end råvaren fra grusgraven
BOFH: vil det sige at hvis jeg har betonbrokker må jeg ikke lægge dem i et hul i markvejen, men jeg må gerne først betale for at aflevere og dernæst igenbetale for at købe de samme betonbrokker, nu knust, tilbage? Bonderøven genbruger netop en hel bygning på egen grund som vejfyld på statsTV, skulle det være ulovligt?
Materialer er jo først affald når det er til overs.
Ellers kunne man jo ikke have ekstra mursten liggende til huset osv.

Så hvis du mener at du kan bruge blokkene et andet sted på egen grund, kan du jo anse dem som værende byggematerialer, som det jo også er, til et andet projekt.

Og det er den mest effektive form for genbrug, da du ikke først skal køre det forbi genbrugsstationen før det kan bruges.

Jeg kan ikke se hvilken negativ effekt disse sten, som er lavet af sand og kalk, kan have på miljøet.

Det ville være noget anden hvis der var tale om miljøgifte eller asbest.
Gasbeton er jo nærmest et naturprodukt. 

Elektronikteknikeren
Søren O skrev den 04-07-2020 09:01:20

Hvad skal det terrændæk bære - er det store tunge maskiner?
Til almindelig bolig er sand fra grusgraven ganske udmærket, og langt lettere at rette af.

 Det er bare en bolig. 

Annonce
Til afretning og kapilarbrydende lag er både sand og stabilgrus aldeles uegnede. Der skal bruges vasket grus Altså rene sten op til 12-16 mm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-07-2020 23:20:45

Til afretning og kapilarbrydende lag er både sand og stabilgrus aldeles uegnede. Der skal bruges vasket grus Altså rene sten op til 12-16 mm

 Kan man så ikke med fordel bruge lecanødder? Det koster vel ikke mere end ærtesten? 

Det kan man sagtens 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis