vandskade iKea 45 opvasker fejlmuligheder

Jeg står med en vandskade i min datters lejlighed. Vand og afløb bliver tilsluttet og er tæt. Maskinen står med strøm og vandtryk men bliver aldrig startet. Efter nogle timer kommer der fejl 30, og jeg beder hende om at slukke for den og lukke for vandet, men desværre får hun ikke lukket for vandet rigtig, og næste morgen maskinen fuld og vand. Burde Aquastop ikke sikre det. Burde magnetventilen ikke hindre den tager vand ind
vh Ole
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aquastoppet reagerer kun for vand, som befinder sig udenfor maskinen. Der sidder en svømmer i bunder af det kar, der er under maskinen. For øvrigt virker aquastoppet ikke, hvis der slukket for strømmen til maskinen.

fase
Hvis magnetventilen er af NO typen, kræver det elektrisk energi at lukke den. Den energi bliver frigivet ved, at føleren i bunden af maskinen slutter spændingen til magnetventilen. I ovennævnte tilfælde var der tilsyneladende ikke tale om vand udenfor maskinen og aquastoppet virkede derfor ikke. 

fase
Hvordan med den fejl 30 indikerer den er der er noget galt med maskinen? den har som bekendt aldrig været startet.
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal sige til forsikringen som årsag. Jeg har som bekendt tilsluttet den ved at sætte stikket i kontakten og skrue slangerne på afløb og vand, hvilket jeg godt må ifølge Ikea. Jeg er bange for der er noget galt med maskinen, da jeg er sikker på at til og afløb er tætte. Er det en tekniker eller en VVS jeg skal have hjælp af
Hvis maskinen er fabriks ny, er det en garanti sag. Hvis den er udenfor garanti, skal du have fat i en hvidevareservice.

fase
Jeg blander mig lige her.

'Jeg har som bekendt tilsluttet den ved at sætte stikket i kontakten og skrue slangerne på afløb og vand, hvilket jeg godt må ifølge Ikea.'

Det er ikke ikea der bestemmer hvad du må og ikke må i en etage ejendom om det er eje eller leje.
Den der bestemmer om du må tilslutte noget uden at bruge en håndværker (på regning) er de fælles regulativer der gælder for hele ejendom/opgang.
Jeg har kørt service på en hel del ejendomme og også tilsluttet vaskemaskine/opvasker og der har været forskellige regler.
Nogen steder er reglen at installation af hårde hvidevarer med tilsluttet vand skal tilsluttes håndværks mæssigt korrekt, andre steder er der regel om at alle hvidevarer tilsluttet vand kun må og skal tilsluttes af håndværker (har oplevet et par ejendomme der skelnede mellem håndværkere endda).

Hvor højt oppe bor hun?
Mit råd er at få en fagmand til at gennemgå installationen frem til hvidevare, hvis han ingen fejl finder må fejlen findes i maskinen.
Men kontakt forsikringen med det samme måske de kan sende en ud fra skadeservice som kan vurdere skaden om det kræver en simpel affugtning eller noget større.
Har hun underbo ville jeg nok lige gå ned og spørge om du må se deres loft i det område du vurderer at maskinen har spildt vand på.

God aften, og pøj pøj.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis