Er min ekspansionsbeholder gået istykker

Hej... Jeg har lige fået nyt gasfyr. Mit problem er, at jeg næsten daglig må fylde vand på anlægget. Således at trykket er på ca. 1,5 bar. Men dagen efter er trykket igen faldet til lige under 1 bar. Installatøren sagde, at det var normalt at skulle fylde vand på, ofte her i starten, fordi det er gamle rør (gammelt hus) og der ville være luft i systemet i meget lang tid. Nu har jeg så opdaget at der bliver ved med at komme vand ud af et overløbsrør som er placeret på 1. sal. Oppe på loftet er der placeret en beholder, tænker det er en ekspansionsbeholder, kan det være den som er gået istykker ? (Gasfyret er placeret i kælderen).

Lene
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert en åben ekspansionbeholder  på loftet, og den er ikke gået i stykker. Der skal komme vand ud af den, når trykket kommer over et vist niveau, som i dit tilfælde 1 bar svarende til 10 mVs. Så prøv i første omgang at se, om trykket falder under 1 bar. Hvis du vil have et større tryk på, skal du have afmonteret ekspansionen på loftet og erstattet med en trykekspansion, hvis der ikke en indbygget i din gaskedel. Så længe du ikke har radiatorer højere en 10 m. over kedlen er 1 bar OK.

fase
ok tak for svar, men jeg hører "alle" sige at trykket skal være mellem 1,5 og 2 bar. hvad sker der hvis det er under 1 bar ? Jeg ved ikke om det er en åben eller lukket beholder, den står som sagt oppe lige under taget, kan kun komme op til den gennem en loftslem. Den er "pakket ind" (beklædt med) , tror det er isolering. Det overløbsrør som der løber vand ud af blir ved med at løbe med hurtige dryp (ud på mit gulv på badeværelset, på 1. sal) hvorfor ? Når jeg tænker tilbage var det det samme sidst vi fik nyt gasfyr (16 år siden) eller hvis der blir fyldt vand på anlægget. Kan man ikke indstille den beholder til at kunne klare det højere tryk.?
Du siger " Åben beholder" hvordan fungerer den ? og hvordan fungerer en med tryk på ?

Lene
Du siger " Åben beholder" hvordan fungerer den ? og hvordan fungerer en med tryk på ?
En åben beholder fungerer på den måde, at den optager udvidelsen af vandet i dit centralvarmesystem, når det udvider sig ved opvarmning. Det tryk, der er i beholderen, er det atmosfæriske tryk. Altså 1 bar (sådan ca.). Beholderen er derfor altid placeret på det øverste punkt på centralvarmesystemet. I dit tilfælde under taget.
En trykbeholder er opbygget som to beholdere adskilt af en gummimembran. På den ene side af membranen er der et lufttryk på ca. 0,5 bar. Når der ingen vand er i centralvarmeanlægget På den anden side er vandtrykket, som kan ændre sig med temperaturen. Det presser på membranen, så lufttrykket stiger. Derfor kan du have et større tryk på systemet med en trykbeholder end med en åben beholder. Hvis du forestiller dig at du har et 25 m. langt rør stikkende op over taget, kan du også få et tryk på 2,5 bar med en åben beholder, men det er lidt upraktisk.


fase
En åben ekspansion, er en beholder, som sidder som det højeste i et varmeanlæg. Den har et overløbsrør, som i dit tilfælde er ført ned til dit badeværelse. Der påfyldes vand på systemet indtil det løber ud af overløbet, når dette sker, så er systemet fyldt, evt udluftes diverse radiatorer og der efterfyldes igen. Efterfølgende opvarmning vil medføre at vandet i systemet udvider sig lidt, og derfor i starten stadig vil løbe lidt fra overløbet.
Og nej trykket kan ikke hæves med en åben ekspansion, kun ved sætte den eksempelvis 10 meter over taget, så ville du kunne få 1,5 - 2 bar i tryk, - men det har intet formål.
Fordelen ved trykekspansion er, at det ikke er nødvendigt med beholder placeret som det øverste i varmesystemet, - og det derfor er meget nemmere at installere.  Ønsker du dit system ændret til et lukket system med trykekspansion, så skal du have sløjfet din nuværende ekspansionsbeholder og rørene dertil, og monteret en trykekspansion.
Men da dit system åbenbart har fungeret upåklageligt i mange år, så er der næppe grund til dette. Afhængigt af din installations alder, så er det måske heller ikke sikkert at alle rør og radiatorer kan tåle det hævede tryk, der er ved en trykekspansion.
Edit: Fabrin var hurtigere :-)
Dit anlæg kan sagtens køre med åben ekspansion, som du har, og du vil sikkert ramme på 0,7 - 0,8 bar inden trykket slutter med at falde.
Der sidder sikkert en lukket ekspansion i det nye gasfyr, men den er ikke i funktion når du har den åbne. Du kan kun komme af med den åbne oppe under loftet ved at skære røret over til den, og så sætte prop på.
Jeg er ret sikker på at din gasfyr montør ikke er klar over at der sidder en åben ekspansion.
Det er i øvrigt lidt sludder at anlægget vil bruge vand i den første tid. Der bruges kun vand hvis man lukker luft ud et eller andet sted, eller som nu hvor det presses oven ud af beholderen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej  ...og  igen tak for hurtige svar... for lige at opsummere ... man kan sagtens køre med det lavere tryk, det betyder ikke noget ?
og til  "ev elmand" , ja du har nok ret jeg tror heller ikke at min montør vidste, at jeg har en åben beholder. og det han mente med at skulle fylde vand på i den første tid var nok fordi at jeg selv stod for at udlufte alle radiatorerne og der ville være flere gange jeg skulle fylde vand på systemet før luftlommerne var væk.

Lene
Et anlæg der har været tømt for vand og fyldt op igen kan godt tabe lidt vand over noget tid, det skyldes det luft der er i vandet skal ud af anlægget Og så falder trykket. Så helt sludder er det ikke.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis