To ledninger med faser i et kabel

Hej,
Jeg var ved at udskifte stikontakter i min nye lejlighed - et standard job. Kabellet har tre ledninger (3G1,5) med de følgende farver: brun, sort og blå, så jeg går ud fra, at det er et gammelt kabel.

Hvor overrasket jeg blev, da jeg opdagede at der findes fasen på to ledninger (brun og sort).Efter en hurtig efterforskning fandt jeg ud i el-tavle, at de faktisk er forbundet sammen (se det vedhæftede billede).

Jeg kender ikke præcis danske regler. men jeg kommer fra landet, hvor det er forbudt. Ud over det synes jeg, at det ikke giver noget mening og skabe livsfarligt situation, hvis man fortolker sort ledning, som jordledning.

Er der nogen, som kan give god forklaring? Kan man flytte sort ledning op af og montere den som jordledning? 

Btw. jeg vil ikke røre noget i el-tavle. Der gør elektriker :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ulovligt, men svært at svare på, hvorfor nogen har forbundet det på den måde. Måske er det sket i forbindelse med udskiftning af tavlen. Alternativt kunne der være fejl på kablet, så den brune eller sorte er brudt undervejs.

Det er ikke farligt, da du jo afbryder gruppen, inden du skifter stikkontakten.

Ledningen kan ikke bruges til jord. Den skal være grøn/gul.
Velkommen til.
Du kan under ingen omstændigheder bruge en sort som beskyttelseleder (jord)
Jord ledning SKAL altid være grøn/gul og intet andet.

Den sorte er jo netop IKKE forbundet til jord men til en fase, og grundet til det skal jeg ikke kloge mig på, for det afhænger af hvordan forbindelserne ellers er lavet, men den sorte kan godt være fase eller tændledning men aldrig jord.

Så hvis du skal montere en stikkontakt med jord, er der kun en vej: Skift kablet til et kabel der har en grøn/gul leder.

Og så lige et lille ps:
Dit kabel er 3X1,5 (hvor krydset betyder gange) Det du skal bruge er 3G1,5 hvor G betyder Ground.
Mange steder på nettet skriver forhandlere forkert og bruger X'et i flæng hvor det burde være et G...
Prøv at se her.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for et svar. Det er næsten umuligt at skifte kabellet, fordi det ligger ind i væggen.

Kan man f.eks. markere ledningen alle synlige steder i dåserne og el-tavlen med en tape med den rigtige farve og så forbinder den til jord? Bliver det så lovligt?

Så der var to stikkontakter undervejs -den første blev tilsluttet til brun ledning og den anden til sort. Var det en måde at lave stikkontakter på tidligere?

lukas_g skrev den 02-07-2020 11:44:51

Kan man f.eks. markere ledningen alle synlige steder i dåserne og el-tavlen med en tape med den rigtige farve og så forbinder den til jord? Bliver det så lovligt?
Nej.

Nej det bliver ikke lovligt af at farve ledningsenderne eller mærke dem på en eller anden måde.

Så det er bare at skifte kablet til det rigtige kabel. Alt andet er bare fusk med fusk på.
Og fordi et kabel ligger inde i væggen behøver det jo ikke at være svært at få det ud. Du kan jo bruge det gamle kabel til at trække det nye igennem med.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis