For lidt varmt vand til to brusere

Hej

Jeg bor i et hus med to badeværelser. Vi har et 5-25 thi gasfyr med 40L vvb. Vi fik skiftet et plastrør, der sikrer at brugsvand trækkes fra toppen i vvb, for et par år siden, fordi det var blevet opløst.

Vi har dog stadig problemer når to brusere er tændt samtidig. De bruger hver 8l/minut (målt her til aften), og alligevel er vandet max lunkent i begge brusere efter 2 minutter, hvis de startes samtidig.

Kan det passe, at fyret ikke kan levere 16 l/min i mere end to minutter? Så vidt jeg kan regne ud, svarer det knap nok til vvbs indhold. Temperaturen i vvb er sat til 42, bruserne står på 38.

Kan det hjælpe at skrue op for temperatur i vvb, eller må der en større vvb på? Kan der være fejl på fyret?

Billede fra manual herunder.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have skruet op for vvs. Både for at undgå Legionella men også fordi det vil give dig lidt mere kapacitet i den ret lille vvs. En 55-58 grader vil være passende. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

42 grader er i hvert fald for lidt i en vvb, det er lige til at dyrke legionellabakterier.
Din beholder temperatur er næsten identisk med din badetemperatur, så du blander jo nærmest intet koldt vand i, og dermed har du jo kun de ca 40 liter at gøre godt med. Fyret vil jo være bagud fra start, da du jo tømmer hele beholderen for varmt vand.
Hæv vvb temperaturen til minimum 55 grader, så er der større chance for den kan følge med, det bør den så også af hensyn til bekæmpelse af legionellabakterier.
Ok, det prøver jeg. Har ellers fået at vide af en tekniker fra gas-firmaet, at 42 grader burde være nok - der er legionellasikring i fyret.

Men jeg prøver, og ellers har jeg søgt mig frem til, at man kan sætte en føler i vvb længere ned?
Legionellasikring betyder sandsynligvis, at fyret med visse intervaller hæver temp i vvb til omkring de 60 grader, - og det virker sikkert også fint med hensyn til legionella.
Men 42 grader i en 40 liters beholder, det er bare det samme som ingen varmt vand. Så vil du have varmt vand, så må du hæve temperaturen i vvb. 
Angående følerens placering, så vil jeg da næsten tro at den sidder tæt på bunden,- for ellers så er der jo mindre end 40 liter at gøre godt med.
Hvis den sidder i midten, så har du brugt de 20 liter før fyret får besked om at der bruges af det varme vand, og så er de sidste 20 liter varmt vand jo brugt før fyret nærmest er kommet i gang.
Annonce
Mange tak for svarene. Jeg håber det kan hjælpe at skrue op for temperaturen 🙂
mht.  legionella så opstår det i stillestående vand, og så længe der er kontinuerligt brug af varmt vand, så sker der ikke noget ved en temp. På 44g. I beholderen. Plus der er legionellaprogram.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Når du har så lav temperatur blander du slet ikke koldt vand i som nogle er inde på og så spuler du 16 liter pr. Minut koldt vand ind i den lille vv-beholder. Det ødelægger stratifiseringen i tanken (varmest i top og koldest i bunden lineært ift. tankens højde). Hvis temperaturen øges hælder du mindre koldt vand ind i tanken, ren win-win bortset fra dit energiforbrug som vil stige

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Det har hjulpet gevaldigt. Temperaturen falder ca en grad i begge brusere når de kører samtidig, men det er til at leve med. Mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis