Behandling af jern

Behandling af jern så det får et gammelt og rusten udseende, og ser andløbendt ud.
Vh. Jørn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med cola.

bh
Rantzau skrev den 01-07-2020 13:57:41

Smør jernet ind i rå linolie, og brænd olien af med en gasbrænder.

 Men det gør jernet sort, hvilket er flot, men måske ikke det trådstarter ønsker.
Mit forslag ville være eddike, duppet på forskellige steder, og så lidt vand på andre steder, gerne i perler der får lov at ligge et par dage.
Så bliver overfladen rusten i pletter....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Afhængig af hvilken grad af forfald man ønsker at opnå, kan jernet efter afbrænding af linolien enten stryges, stænkes eller sænkes i fortyndet saltsyre - husk passende værnemidler til øjne, hænder og tøj. Metoderne giver forskellige udtryk, men alle med blakkede overflader som bedst illuderer naturlig rustdannelse grundet den indledende oliebehandling.

Kombinationen af varme, olie og syre udnyttes bl.a. til brunering af geværløb, og med den rette erfaring og håndelag kan opnås resultater der farvemæssigt spænder fra stålblå til rustrød.

P.S. Det er ikke saltsyre man bruger til brunering af geværløb, men saltsyre er OK til grovere opgaver hvor der ikke skal tages andre hensyn end rustdannelsen.

Jeg bemærker særligt at Jørn ønsker en anløbet overflade.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg siger mange tak for svarene, så nu er det bare med at gå igang
Vh Jørn
Alle former for syre vil fremme rustdannelsen på jern, men svage syrer som eddike kan godt udfordre ens tålmodighed.

Jeg har ikke prøvet med eddike, men kan godt se fornuften i at starte forsigtigt for at få fornemmelsen af processen.

Ved nærmere eftertanke kan jeg derfor fuldt ud tilslutte mig PinkHenriks forslag med eddike. Du kan altid skrue op for volumen hvis processen går noget træt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis