Søgning af el-kabel

Hej
Jeg har købt et hus bygget i 2009, med 4 udendørslamper. Den ene lampe vil ikke lyse, når de tre andre tændes (gøres på samme afbryder), så troede først pæren blot var sprunget. Det viser sig dog der slet ingen spænding (fase) er på kablet.
jeg har forsøgt at kort-slutte nul og jord, for at se om hpfi’en slår fra, gør den ikke. Jeg har også forsøgt at tage en anden fase fra en lampe der virker, og så bruge den nul som er i det kabel der ikke virker. Der løber ingen strøm. Kablet der ikke virker, må jeg derfor konstatere ikke bare har sin fase afbrudt et sted i en afbryder, det er slet ikke koblet til den øvrige installation. Men.. det er fræst i muren, eller ligger i hulmuren, men jeg ved ikke hvor det løber hen. De andre kabler til resterende Udendørs lamper mødes i et lampeudtag i teknik-rum.
kan jeg søge det med noget udstyr, der er til at komme til for penge? Har forsøgt med denne: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/testinstrumenter/elektroniske-testinstrumenter/kabelsoger-2000033425?gclid=EAIaIQobChMI7vftup6q6gIVwYSyCh1qyQK_EAQYASABEgLLYPD_BwE
Men den kan ikke fange signalet i kablet inde i muren. Den virker kun hvis modtageren størst set rører uderkappen på kablet :)

vh, Steffen 

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget instrument der kan søge en ledning, som der ikke er strøm i. Jo der findes udstyr som kan sætte nogen frekvens på ude ved lampen og så kan man søge, men det er ikke billig overhovedet. Jeg vil tro at du for de samme penge kan lave ny installation til 10 lamper.
Sfederiksen skrev: De andre kabler til resterende Udendørs lamper mødes i et lampeudtag i teknik-rum.
Så er det der du / elektriker kan starte eftersøgning. Den lampe som mangler tilslutning kan være tilsluttet i et andet lampested tættere på lampen, så ledningen er kørt igennem et eller flere rum. Det er dog en betingelse at dette lampested er på samme gruppe som lys i teknikrum. Det kan du teste ved at slukke gruppen og se hvor lyset IKKE virker.
Hvis din antagelse om at lamper skal tændes sammen er korrekt, så bør der gå en ledning i installationen fra lampen i teknikrum og videre i installationen. Hvis man har udtaget pillet ned i teknikrum ( ikke skille det hele ad ) skal der være en tilgang fra afbryder, samt 3 ledninger til de lamper som virker ( sandsynligvis brune ). Hvis der er en mere så er den på vej til den sidste lampe. Så tager du næste lampested ned og lyser op og ser om ledning fra teknikrum er der i M2 eller i en muffe oppe i dåsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og tak for svar
I lampestedet i teknikrummet, går der to ledninger. Den ene til den éne udendørslampe, den anden til udendørslampe 2, herfra før videre til udendørs lampe 3.
Der går ikke flere kabler fra lampestedet, hvorfor jeg ikke umiddelbart tror den er ført videre herfra, til andet lampested, før den går til lampe 4
​Jeg har haft en elektrikker til at kigge på det, men han ville bare føre en ny ledning ud til lampe 4 udendørs på huset, da han mente det ikke kunne betale sig at søge den ledning, han heller ikke umiddelbart kunne finde. Men jeg vil ikke have den ledning synlig på huset. 
Har du haft lamperne skilt ad, så det var til at se, om der er mere end to (tre) ledninger i hver lampe? Vi må  gå ud fra at lampen har lyst engang.

fase
I teknikrum må der vel også komme en ledning fra afbryder. Har du haft udtaget nede for at kigge efter.
Som Fabrin skriver tag den 3. lampe ned og kig efter antal kabler der.
Ellers må du op på loftet og rode lidt i isolering omkring den fejl ramte lampe.
Og du har helt ret der skal ikke en synlig kabel uden på huset.
Jeg har ofte kunnet få en ny kabel op igennem hulmuren. Hvor lampen skal sidde borer man meget skråt opad med 20 mm murbor. Et stykke 16 mm elektriker rør bukkes svagt ude i enden og den saves skråt af lige i bøjning. Nu kan du proppe røret op igennem hullet ( den drejes rundt hvis der er modstand) og den vil ende oppe under taget. Så stopper du flere meter kabel op og denne kan så fiskes oppe på loftet. Røret trækkes tilbage og dit kabel kan føres hen hvor du har forbindelse. ( teknikrum)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Begge
Ja, jeg har haft lamperne nede udenfor, for at se om den skulle være ført videre fra en af lamperne til lampe4, det er den ikke. Kun fra lampe 2 til 3. og direkte til slutning til lampe 1 fra lampested.
Der går ikke noget afbryder kabel til lampested, det er sådan et IHC wireless lampested, hvor der så sidder et batteritryk til i bryggers, som tænder lys udenfor.
Der går kun et kabel mere til lampested, som kommer direkte fra en gruppe i tavlen, som jo selvfølgelig er forsyningen.
Det er ikke bare sådan lige at trække et nyt kabel over loftet, huset er bygget med lofter til kip i alle rum, så har slet ikke noget noget loft.
For nogle år siden, inden huset var mit, er alle mursten i ydervæggene blevet udskiftet, da der var fejl på dem huset oprindelig var bygget af (egernsund tegl), om man i den forbindelse har glemt kablet et sted til lampe 4 i hulmuren ved jeg ikke, synes bare det er underligt man i så fald har husket lampe 1,2,3..
Annonce
Vi kan jo gætte på mange muligheder, så de sidste jeg vil gætte på er at kablet til lampe 4 kommer fra et lampested tæt på den, og at ihc er kodet til denne også.
Eller at den alligevel tænder et andet sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vil undgå et kabel udvendig på muren og er parat til at betale, hvad det koster, så er der kun den mulighed at spørge et større elfirma eller forsyningen, om de vil påtage sig opgaven med at søge kablet. Det foregår på den måde, at der sættes en tonesender på ved den kendte ende af kablet, og derfra søger man kablet. Du risikerer dog, at det er spildte kræfter, hvis kablet er afbrudt et sted, hvor det ikke kan repareres.

fase
Hej
Jeg det er noget gætværk.
Tænde et andet sted tror jeg dog næppe den gør, mig bekendt er det normalt kun fasen en afbryder, bryder. Så nul i kablet burde virke, når jeg tester med en fase fra andet kabel. Ligeledes skulle HPFI'en også afbryde når nul + jord kortsluttes. Jeg har også haft alle afbrydere tændt i hele huset, der kommet ikke strøm på den fase.
Så mit håb var at det måske bare lå løst i et lampested et-sted, jeg kan bare ikke finde det, og der er jo nok af lampesteder at skille ad, derfor mit oprindelig spørgsmål var om der fandtes udstyr til at søge det med - selvom alle andre forslag modtages med mange tak!
Den elektriker jeg havde ude, havde ikke nogen søger (jeg forstår det hedder en tonesender), og vil da helst heller ikke betale en for at betjene et sådan apparat. Der er jo ikke spænding på kablet, så det er jo ikke fordi det er farligt. Men hvis det udstyr koster mange tusind kroner, må det jo være lige meget .. .-)
https://progrossist.dk/produkt/kabelsoeger-easytest/?dfw_tracker=50279-64253&gclid=Cj0KCQjw6PD3BRDPARIsAN8pHuEcwjwtACODVtFNvcADsddtR--3QHmt6dC0lgeUgYFFxAwd8BijLNQaAun-EALw_wcB

Måske en sådan kan bruges? En elektriker har jo stort set kun parkeret bilen, inden regningen allerede lyder på 1500kr i dag... :-)
Du kan jo prøve den. Hvis du prøver den, giver du lige en tilbagemelding om resultatet.

fase
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis