Gennemgående spærfod??

Jeg skal lave et par gitterspær til udvidelse af mit sommerhus. Spændvidden er ca. 8 meter, og man kan ikke få reglar så lange. Kan/må man laske to stykker á 4 meter sammen?  Hvad gør spærfabrikerne egentlig hvis der skal være  en gennemgående spærfod?

Steno2727

Steno2727
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
De lasker dem sammen med pladebeslag eller har en maskine der slidser enderne op g så limes det sammen. På den måde får man stort set uendelig mulighed for længde.
I gamle dage da enhver tømrer, stod på pladsen og lavede spær, så lagde man et bræt på hver side af samlingen og sømmede dem fast / sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, der skal et brædt på hver side. Gå på biblioteket og find Træ65 eller deromkring. Der er beskrevet, hvordan du skal laske tømmeret sammen. Hvorfor tror du, at det er nok med et brædt, når der er foreskrevet to lasker.

fase
Til S. Fabrin:
Det tror jeg heller ikke!
Jeg mente bræt kontra sømbeslag, Jeg er godt klar over at løsningen kræver en laske på hver side, men er det lige så stærkt som en gennemgående spærfod (altså uden samling), det er det der var mit problem, men det ser ud til at en (længere )laske på hver side løser problemet. Så jeg slutter tråden her.

Steno2727
Du skal vel lave spær som de eksisterende. Så er det bare at kigge på dem og lav det på samme måde.
Når jeg skriver bræt på hver side, så er det fordi regler sikkert er 45 mm og brædder er 22 mm. Så 2 brædder giver ca. samme styrke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis