El i udestue + skur

Hej
Jeg har et ret alm. 70er parcelhus, hvor jeg har 2 stk 10A sikringsgrupper der forsyner værelser, stue, bad, køkken m.m. I forbindelse med min stue er der udgang til udestue og overfor udestuen har jeg et skur.

Jeg vil gerne have 1 stikkontakt + 1 lampeudtag og afbryder i både udestue og i skur og jeg ville egentligt gerne lave det selv, selvom jeg godt er klar over det ikke er lovligt. 
Installationen vil blive ført synligt i udestuen, derfra - via tomrør under fliser - over til skuret og derovre også blive ført synligt på væggen.

Mit spørgsmål går mest på hvordan en elektriker ville gribe det an mht. at få ført fødekablet ud i udestuen.

I stuen er der 2 loftudtag og på loftet har jeg løftet isoleringen og set at der sidder en "messingfarvet klokke"(ved sgu ikke hvad sådan en hedder), hvorfra der er ført elektrikerrør ud til de forskellige kontakter jeg har i stuen.

Ville en elektriker "bare" føre installationskabel fra "klokken" oppe på loftet ud i udestuen og derfra bygge videre, eller skal der trækkes nye ledninger ude fra eltavlen og måske oprettes en seperat sikringsgruppe.

Tak for input
BBB

Bare kald mig BBB 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Messing klokken er nok den som vi i elektriker sprog kalder en dåse. Nu om dage er de af plast og oftest orange, men fra den tid var det jern som har en rustbeskyttelse.
En mulighed ville være at trække 3 leder kabel fra lampested i stuen og føre ud i udestuen.
ELLER bore igennem væggen / bunden af stikkontakt inde fra stuen, hvis der er en stikkontakt der er godt placeret. Så er du fri for at der kommer mange ledninger der skal samles i loftdåsen.
Jeg ville nok anstrenge mig meget for at få kabler skjult i udestuen.
Kabel til skuret kn graves ned uden at det går i rør men er der et rør er det ok. Alle steder hvor kabel kommer op fra jorden skal det beskyttes imod beskadigelse op til mindst 5 cm over jord / gulv overflade gerne mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar ev-elmand.
Jeg har faktisk mulighed for at tage det fra en bunden af en kontakt som du skriver, så det vil jeg lige overveje om det er bedre end at tage det fra lampestedet på loftet.
Prøver at tænke lidt på det, så må vi se om jeg "tør selv", eller jeg ringer til elektrikeren.

Det skal jo helst ende med at se proff ud, eller vil jeg sgu ikke gøre det selv.

Bare kald mig BBB 
Hvis du har muligheden for at lave en ny gruppe til at forsyne "skuret", ville jeg lave det. Hvordan du kommer over til skuret kunne være at trække et kabel fra gruppetavlen til skuret. I jorden skal du ned i mindst 30 cm og dække med afdækningsplast eller trække kablet i rør ( også mindst 30 cm nede).Grunden til, at jeg anbefaler en gruppe til skuret, er at skulle der blive en overbelastning, så er det kun sikringen til skuret der går.
Installationen til udestuen laver du som Erik har beskrevet. Klokken er med 99,9% garanti en såkaldt 700 dåse, som du udvider installationen fra.

fase
Der skal også fremføres en jord , det er absolut ikke noget du selv burde rode med ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 30-06-2020 20:58:19

Der skal også fremføres en jord , det er absolut ikke noget du selv burde rode med ............

 Det har du ret i, men der er i spørgsmålet udtrykkeligt gjort opmærksom på, at opgaven vil blive udført som et gør det selv projekt. Derfor er det vel rimeligt at give en så god anvisning som muligt. I den sidste ende er det brugeren af installationen, der er ansvarlig for installationen. Jeg glemte i øvrigt at anføre,,, at afstanden mellem bøjler/clips af  et 3x1,5mm2  kabel bør være mellem 18 og 20 cm., for at det ikke skulle ligne en gør det selv installation med 30 - 40 cm mellem bøjlerne.


fase
Annonce
Bøjle afstanden på 1.5m2 kabler  er vel stadig 25 cm .......   


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
De 25 cm var et krav i vores læretid. Nu står der bare at det skal fastgøres forsvarligt. Og der kan de tynde 3 x1.5 mm2 kabel ligne jule guirlander også med 25 cm afstand.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er den maksimale bøjleafstand. Hvis du vil have at kablet skal hænge som en guirlande, skal du bare lave en så stor bøjleafstand, som du anbefaler.

fase
Det var ikke en bøjle afstand som jeg anbefaler , men alting forandre sig åbenbart , det var noget lettere at lægge blykabler op , de kunne komme til at ligge snorlige , næsten uden bøjler 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har lagt et rør fra udestuen og ind i skuret - under fliseterassen og med advarselsbånd -  netop til dette formål, så jeg var lidt forudseende der.
Det med at trække kablerne synligt med clips og skrue kontakter mm op, mener jeg godt jeg kan selv finde ud af at gøre pænt så det ser proff ud.
Så det er nok primært om det tages fra 700 dåsen eller fra eltavlen, der kommer til at bestemme om det bliver gør det selv, eller elektriker arbejde. Tavlen vil jeg ikke rode med.
Fint med tips til clipsafstanden, så det kommer til at se rigtigt ud.

Tak til alle
BBB

 

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis