Trægulv - parketgulv hele længder eller forbandt?

Jeg har en lille gang, hvor jeg skal lægge trægulv. Gulvet lægges svømmende på et betondæk og der er tale om lamelplanker (klikgulv).

Plankerne kan nå fra den ene ende af gangen til den anden i læggeretningen med meget lille afskær (ca 4 cm). Spørgsmålet er så om man alligevel skal save mere af det første bræt, så der bliver mulighed for at lægge i forbandt med forskudte samlinger og dermed endnu mindre spild eller om man bare skal udnytte at det nu passer så godt.

Hvad er mest rigtigt?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kun 4 cm spild, så nej! Så lægger du i hele længder. 

Mvh. Christian M
 

Når det er så lille et stykke vil du få noget mere spild ved at lave forbandt.
Oftest starter man næste række med 1. afskæring. Men det er også et krav at det har en vis længde ( min. 30 cm ) Ligeledes skal forbandt helt være mindst 30 cm. Du vil jo kun få 4 cm til over hver gang, så det vil gå ret galt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Havde det nu været forbandt man skulle lave, så havde jeg savet 60-80cm af første bræt, så jeg undgik de små stumper til at starte næste række med - for du har helt ret ev elmand, man skal have noget større overlap, når man laver forbandt og der vil komme mere spild på den her måde. Så du vil lægge det i hel længde.

Christian M skriver også helt klart, at det bare skal ligge i hele længder, når der er så lidt spild.

Sagen er afgjort - jeg lægger det i hele længder.
Ja hel længde er det bedste, hvis du ikke har andre rum som det er et must at det skal ligne.
Lige i disse dage skal jeg lægge gulv i et par rum på en 1. sal. Der er lagt i 3 andre rum. Her er der vægge som står i 45 grader vinkel. Så for at få et ensartet gulv tvinger jeg et overlap igennem på 30-33 cm. i alle rum uanset længde. Så må stumperne stå indtil de måske kan bruges 3-5 rækker længere fremme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spændende med rum med 45 graders vinkel.

Så der kan være noget visuelt et tænke over? Gangen er næsten kvadratisk (~5m2), har 5 døre, hvor 4 af de tilstødende rum har trægulv magen til. Det er adskilt af dørtrin. Tænker ikke umiddelbart, at det vil være skæmmende, at de her ligger i fuld længde.
Annonce
Hvis der er systematik ift hvordan det er lagt i hvert enkelt rum ville jeg forsøge at ramme det samme forbandt i gangarealet, det har vi selv med lange planker og det giver et mere roligt forløb og udtryk.
/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er ikke systematik som sådan, men jeg har gjort mig umage med at få startet så der er nogle gode overlap (så gulvet ligger stabilt) og jeg har også beregnet det sådan, at der ikke blev helt små stumper ude i enderne.

Men det er ikke lavet så det er ens forbandt. Der er blot forbandt i alle andre rum, da plankerne ellers ikke ville kunne nå.
BOFH skrev den 01-07-2020 09:55:47

Hvis der er systematik ift hvordan det er lagt i hvert enkelt rum ville jeg forsøge at ramme det samme forbandt i gangarealet, det har vi selv med lange planker og det giver et mere roligt forløb og udtryk.
/BOFH

 Bliver selvfølgelig betænkelig, når du skriver at forbandt vil give et mere roligt forløb.

Det kommer jo også an på plankernes decor, i vores tilfælde er de 2,4m lange med synlig endekant. Derfor har vi valgt at lægge dem med 1/3 forbandt og tilpasset samlingerne så de ligger ensartet på tværs af huset uagtet de er i separate rum.
En kortere planke uden synlige endekant ville jeg bare køre med flydende kanter i hvert enkelt rum men stadig (forsøge at) overholde reglen om minimumslængde ved start/slut af de enkelte baner.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

OK, så er jeg med. Vi er slet ikke ude i sådan noget flot noget, som du har gang i der. Det er ren standard ege-plank uden synlig endekant.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis