Hvilken bådtype er mest økonomisk?

Ja det åbenlyst svar er naturligvis en sejlbåd, men jeg vil gerne kunne "justere farten" alt efter behov, og ikke om der lige den dag er vind eller ej ;). Og så det også bare nemmere.

Herunder tænker jeg både på om det er indenbords, eller påhængsmotor, og om det er dielsel eller benzin? Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget data på "Km pr liter" på både lige som på biler.

Hvis man har en relativt stor "skude" (større end man typisk bare har på en båd trailer) som sluger meget "sovs" uanset hvilken type, hvordan gør man det så rent praktisk.

Der er vel ingen der gider bære 50 5-liters dunke ud på molen, uanset brændstoftype?

Med andre ord findes der "tankstationer" direkte på havne ?

Passer "tommelfinger-reglen" Med at en påhængsmotor ca bruger samme liter benzin i times ved fuld gas, som den har HK? FX en 20 HK bruger 20 liter ved fuld gas i en time?

Og til sidst: hvad i gør i selv med sikkerhed i mindre joller/både, MHT til sikkerhed? Redningsvest seføli også - eller måske især i mindre både. Men hvad mere ? VHFradio (duer ikke på en optimistjolle, da der ikke er strøm jo) men hvad ellers nødblusraketter?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er diesel, ikke benzin, i de fleste havne.
Som tommelfingerregel kan du regne med knap en liter diesel pr sømil på en halvstor motorbåd.
Min Saga 27 med 43 HK Vetus diesel bruger ca. 2 liter pr. time ved 6,5 knob og 2000 rpm på motoren.
Det giver ca. 6 km literen i bilsprog.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
En motorbåd som har deplacement skrog, kan maksimum sejle sin "skrogfart" - over denne fart bliver det dyrere. Altså en båd med vandlinjelebredde 7 meter har en praktisk maks fart på virke 7. Knob.
Presser du den. Til 8 knob koster det vildt ekstra brændstof.

Har man en planende båd, så er det det samme - der er en meget uøkonomisk fart  over "skrogfart"

Men den planende båd, har så igen fornuftig økonomi ved god planingsfart.

I topfart er økonomien igen dårligere.

Altså afhænger det af mange tinng. Tung båd bruger mere brændstof.

Vores 19 fod med 60 HK, planende bruger 0,7 liter/ Sømil.

En beskeden deplacement båd med lille motor kan tutte afsted med 6 knob og have meget bedre økonomi.

Sikkerhed i rækkefølge:
A- det mellem ørerne er vigtigst.
Vejrmelding.
Anker
Kniv
Båden er tiptop
Varmt tøj
Søkort og kompas

Sidst kommer nødraketter hvis du har dummet dig med de andre ting :-)
Og du kan have en bærbar VHF med til 1000 kr.

Vi har en Odeo Flare med også.

Men sikkerhedsudstyret er jo kun noget du får brug for hvis du har glemt at holde alt det første i orden :-)

Lige nu er der vildt mange der bliver hentet af søredning gstjenesten, simpelthen fordi de ikke gider tage forberedelserne alvorligt.  Det er tåbeligt at løbe tør eller gå på grund midt om dagen.


To ulykker kommer sjældent alene.
OBS - RETTELSE - jeg havde skrevet vandlinjebredde i stedet for vandlinje LÆNGDE - det er længden som grundlæggende bestemmer en almindelig båds højeste fart:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
En motorbåd som har deplacement skrog, kan maksimum sejle sin "skrogfart" - over denne fart bliver det dyrere. Altså en båd med vandlinjeleLÆNGDE 7 meter har en praktisk maks fart på cirka 7 Knob.
(det samme gælder alm sejlbåde)
Presser du den til 8 knob koster det vildt ekstra brændstof.

Har man en planende båd, så er det det samme - der er en meget uøkonomisk fart over "skrogfart"

Men den planende båd, har så igen fornuftig økonomi ved god planingsfart.

I topfart er økonomien igen dårligere.

Altså afhænger det af mange tinng. Tung båd bruger mere brændstof.

Vores 19 fod med 60 HK, planende bruger 0,7 liter/ Sømil.

En beskeden deplacement båd med lille motor kan tutte afsted med 6 knob og have meget bedre økonomi.

Sikkerhed i rækkefølge:
A- det mellem ørerne er vigtigst.
Vejrmelding.
Anker
Kniv
Båden er tiptop
Varmt tøj
Søkort og kompas
Sidst kommer nødraketter hvis du har dummet dig med de andre ting :-)
Og du kan have en bærbar VHF med til 1000 kr.

Vi har en Odeo Flare med også.
Men sikkerhedsudstyret er jo kun noget du får brug for hvis du har glemt at holde alt det første i orden :-)


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis