En motorbåd som har deplacement skrog, kan maksimum sejle sin "skrogfart" - over denne fart bliver det dyrere. Altså en båd med vandlinjelebredde 7 meter har en praktisk maks fart på virke 7. Knob.
Presser du den. Til 8 knob koster det vildt ekstra brændstof.
Har man en planende båd, så er det det samme - der er en meget uøkonomisk fart over "skrogfart"
Men den planende båd, har så igen fornuftig økonomi ved god planingsfart.
I topfart er økonomien igen dårligere.
Altså afhænger det af mange tinng. Tung båd bruger mere brændstof.
Vores 19 fod med 60 HK, planende bruger 0,7 liter/ Sømil.
En beskeden deplacement båd med lille motor kan tutte afsted med 6 knob og have meget bedre økonomi.
Sikkerhed i rækkefølge:
A- det mellem ørerne er vigtigst.
Vejrmelding.
Anker
Kniv
Båden er tiptop
Varmt tøj
Søkort og kompas
Sidst kommer nødraketter hvis du har dummet dig med de andre ting :-)
Og du kan have en bærbar VHF med til 1000 kr.
Vi har en Odeo Flare med også.
Men sikkerhedsudstyret er jo kun noget du får brug for hvis du har glemt at holde alt det første i orden :-)
Lige nu er der vildt mange der bliver hentet af søredning gstjenesten, simpelthen fordi de ikke gider tage forberedelserne alvorligt. Det er tåbeligt at løbe tør eller gå på grund midt om dagen.