Hvilken type isolering er dette i min skunk

Hej,
Jeg vil gerne inden længe have efterisolering væggene i min skunk. I forvejen er der en lille smule isolering, som er sat i noget "pap"-agtigt papir (jeg mangler lidt ord for at beskrive det korrekt), men hvilken type isolering er dette og hvorfor er det lavet på denne måde? Fungerer dette "pap" som en form for dampspærre eller hvordan, og vil jeg kunne smide ekstra isolering på det eksisterende (med pappet) eller skal det gamle fjernes?

Har vedhæftet et billede, så håber I kan se, hvad jeg mener.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den type isolering der blev brugt for mere end 60 år siden. Det er en tynd "isoleringsmåtte",  som ligner nutidens vintermåtter der dog er pakket ind i plast.
Jeg tror ikke der er meget dampspærre i den gamle isolering, og samlingerne mellem måtterne er sikkert "piv åbne".
Du har virkelig mulighed for at lave en meget mere effektiv isolering af din skunk.

Søren O
Det er gamle vintermåtter

 

Det er gammel glasfiberisolering som du med fordel kan fjerne og lægge ny moderne isolering ind, der er stort set ingen isoleringsevne i det du har nu.. Husk maske og heldragt, det støver helt afsindigt med små glasfiber som er ret ubehagelige at få på sig eller ned i lungerne.
Hvis du har plads så skal der være 350 -400 mm isolering. Dampspærre skal sidde nær den varme side af isolering. Så den største del af isolering skal ind før du kan sætte dampspærre op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 30-06-2020 22:55:16

Hvis du har plads så skal der være 350 -400 mm isolering. Dampspærre skal sidde nær den varme side af isolering. Så den største del af isolering skal ind før du kan sætte dampspærre op.

 Tak for svar. Jeg forstår dog ikke præcist, hvad du mener med, at den største del af isoleringen skal ind, før jeg sætter dampspærren på?

Jeg havde tænkt mig at sætte dampspærren på væggene først, mens jeg er inde i skunken og så sætte isoleringen på efterfølgende. Er dette ikke korrekt eller er der noget, som jeg har misforstået?
Dampspærre skal sidde på "den varme side" af isoleringen, max 1/3 inde i isoleringen.
Det er ikke ret tit der er plads til at isolere fra den udvendige side hvis ikke taget skal af.
Elmand går vist ud fra at du har taget skunkbeklædningen ned, og isolerer fra indvendig side.
Husk 50 mm fri luft under lægter til ventilation.

Søren O
Ahh på den måde. Dog har jeg fin plads inde i skunken.
Jeg havde ikke tænkt på at du kravler inde i skunk. Det er korrekt at dampspærre skal tæt på den varme side. Er der nogle ujævnheder lægter m.m. kan det fyldes ud før dampspærre, men maks. 1/3

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil man i øvrigt kunne nøjes med at isolere skunkvæggene med alm. isolering sammen med dampspærre, og så undvære dampspærren i gulvet, hvis der her bruges papiruld?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis