Hjælp til komfur (vil ikke tænde)

Hey folkens jeg har nu læst og læst og læst og fundet frem til denne installation som også var brugt hvor det var slået til før. Jeg kan forstå at jeg skulle bruge diagram nederst (vedhæftet billeder) hvor man bruger 2 faser og nul samt jord.Alt dette er tilsluttet sådan
Nogle der kan se på mine billeder og evt belys mig om jeg skulle have gjort noget galt.
På forhånd mange tusind tak.
Mvh Nicklas

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor har du ikke koblet brun til brun? Brun er L1 og skal som udgangspunkt indgå. 
Og har du ikke 3 faser i din installation siden du vil køre på 2?
Hvis den brune der ligger i dåsen går til komfuret, har du svaret på hvorfor det ikke virker. Fasen er jo ikke forbundet så.
Du skal i øvrigt bruge blød flertrådet ledning mellem dåse og komfur, det der ud til at der er brugt stiv.
Den skal være min 1,5mm2.
Hvis du har 3 faser i dåsen bør du bruge dem alle, og koble efter dette diagram.
Du kan ikke sammenligne installationen hos en tilfældig person med din egen direkte.
Du skal tilpasse komfuret til de forhold der gør sig gældende hos dig. 

Elektronikteknikeren
Den brune fungere som den grå. Jeg fik afvide af en der var forbi at jeg havde 2 faser. Men uanset om jeg slutter to eller 3 faser til burde mit komfur vise livstegn har jeg hørt.
Jeg har nu tjekket med polsøger de 3 ledninger i boksen som skulle være faser (grå) (brun) og (sort) og der er intet livstegn dernede. Så er vi vel ude i det er noget mmed sikringerne ?

har åbnet mit elskab og ser ikke ud til jeg kan komme ind til de eftersigende 16A der skulle sidde yderst til højre?.



Umiddelbart ser det kun ud til du har én fase, men det er lidt svært at se tilslutningerne på billedet.
Hej Jenshøj.
Kan det være rigtigt der kun er en fase?.
Der er ellers 4 ledninger der går ud fra “faserne” helt til højre.
fra Venstre går der en brun ledning ned i og så en sort ledning herefter en grå ledning og sidst en blå hvor der også står N på den gruppe

Er det ikke 3 faser Og en nul så?. Må lige indskyde jeg er rimelig ny til at tyde en el tavle ☺️

Annonce
Jeg kan på billedet kun se 2 tykke ledninger nede fra måleren. Derfor én fase.
På billedet ser det ikke ud til at der er tilsluttet noget i bunden af 16A gruppen. Men det er måske billedet, som snyder.

Tag et billede af tilslutningerne oppefra og nedefra, så vi kan se hvad der går ind/ud af grupperne.

Det nye billede viser tydeligt, at der kun går 1 fase ind i HPFI afbryderen.
Ja du har kun én fase.
Har du brugt gas før? Du kommer ikke til at drive komfuret på den nuværende installation.
Man har slet heller ikke fået monteret gruppen ude til højre som jeg antager går til komfuret.
Den får jo ingen forsyning og er bare til pynt.
Hvad har der lige foregået i den lejlighed? 

Elektronikteknikeren
Aarh okay jeg troede  faserne var den grå boks hvor man kun kan tænde allesammen på en gang og hvortil de fire ledninger (brun sort grå og blå) gik til. Men det er så noget helt andet måske 🙈 Hvorfor har jeg så 5 ledninger i den boks bag komfuret ?. 
Det er jo det jeg undrer mig over.
Faserne er brun, L1 Sort, L2 og Grå L3.
Blå er neutral og gulgrøn er jord.
Alt er delt op i grupper med gruppesikring med navngivning af anvendelsen, f eks "lys".
Foran alle grupper sidder en fælles fejlstrømssfbryder, HPFI, som kan slukke for alle dine grupper.
En gruppe kan have 1 til 3 faser.

Du har en 3faset gruppesikring til højre, selv om din hovedforsyning kun er med en enkel fase. Den er desuden ikke forbundet.

?? 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis