Hjælp til komfur (vil ikke tænde)

Hey folkens jeg har nu læst og læst og læst og fundet frem til denne installation som også var brugt hvor det var slået til før. Jeg kan forstå at jeg skulle bruge diagram nederst (vedhæftet billeder) hvor man bruger 2 faser og nul samt jord.Alt dette er tilsluttet sådan
Nogle der kan se på mine billeder og evt belys mig om jeg skulle have gjort noget galt.
På forhånd mange tusind tak.
Mvh Nicklas

Hey folkens jeg har nu læst og læst og læst og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 29-06-2020 17:01:35

Det nye billede viser tydeligt, at der kun går 1 fase ind i HPFI afbryderen.

 Det resultat kommer jeg også til. Så få fat i elektrikeren, og få installeret mindst en fase mere.


fase
Lige præcis gregeren. Jeg antager også gruppen ude til højre er til komfuret da min andre 2 sikringer kun er køkken og lys og intet skulle have med den ledning ned til boksen
Jeg synes heller ikke og kunne se at den er forbundet til noget andet end nogle ledninger der kommer oppe fra loftet (4 stks små)
Og jeg er lige flyttet ind i lejligheden men lyder til jeg skal have fat i varmemesteren og han sagde ellers der var mulighed for en 230V tilslutning til komfur
Ja der er mulighed for 230v, men ikke 400v som flere faser giver. Og som du har brug for. 

Elektronikteknikeren
Gregeren. Det undrer også mig hvad fanden der foregår 😲 jeg er nu så forvirret som man kan blive. Troede lige jeg havde forstået tingene og nu er alt på en anden måde 🙈
Jeg forstår det nemlig også til jeg har de tre faser og nul samt jord i den boks og ser ud til det er forbundet til min grå boks i tavlen, men som I kan se ikke virker til at være forbundet til noget strøm eller lign og hvordan har de formået at smide 3 faser ned i en fase hvis jeg forstår det nogenlunde?.
I skal have mange tak for jeres tid og svar 🙏
Tavlen bærer ikke præg af at være lavet af en professionel. En bud kunne være, at det er en gør-det-selv-mand, som har trukket kablet til komfuret, og forbundet det til en ny gruppe i tavlen, men så er gået i stå, da han opdager, at der kun er én fase til rådighed.

Er det en leje- eller ejerlejlighed?
Annonce
Mit bud er at man har sløjfet den ene fase videre, for at køre paralleldrift med flere kogeplader. Og ja, det er noget fusk. 

Elektronikteknikeren
Jenshøj jeg tror du har fuldstændig ret! Det er ellers en stor lejerforening i Kbh (AAB) så jeg må ned og have fat i varmemesteren og få dem til at ordne den el tavle!. Og høre om jeg kan presse dem til at stå for opsætning af endnu en fase da 1 virker ret ligegyldig i sådan en lille lejelejlighed

Igen fantastisk hjælp og jeg værdsætter det utrolig meget 🙏
Der er ikke lavet tilslutning til din sikringsautomat. Der er bare ført kabel frem til komfurinstallation uden at sørge for at der var mulighed for at der kunne tilsluttes 3 faser til tilgangen på sikringsautomaten. Det er derfor du ikke kan måle noget på ledningerne i din tilslutning til komfuret. Du skal have din vicevært i gang med at få løst dit problem.

fase
Det er mulligt, at der er 2 (eller 3) faser ved måleren, og at det er dette viseværten har været vidende om, da han sagde, at du kunne tilslutte et komfur. I så fald er faserne ikke ført op til tavlen.
Tag evt. et billede af måleren.

Men ja, eftersom det er en lejelejlighed, så må udlejeren stå for at få det lavet eller i det mindste lovliggjort.
Tusind tak S. Fabrin. Jeg tror I har fuldstændig ret!. Jeg må ned til kontoret imorgen tidlig og få kastet noget lys over den tavle 😂 bare rart jeg nu har lidt at gå ud fra så man ikke bare står dernede og ikke forstår hvad der er op og ned ☺️
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis