Udbygning af kolonihavehus

Hej, vi har et overtaget et gammelt kolonihavehus på 31 m2 som vi gerne vil udbygge lidt. Tilstandsrapporten er absolut ikke kritisk, der er lidt bobler i tagpap (skal alligevel af, da der er asbest i, og vi gerne vil isolere og evt ombygge taget) og så et vindue som ikke overholder lovkrav.
Huset er flyttet ind på en sommerhusgrund i slutningen af 80erne. Det er stillet på et flisefundament. Taget er meget lavt og opbygget med simpelt gitterspær.

Huset er L-formet, består af to "længer"-- stue/køkken og et værelse. Vi har tænkt os at udbygge begge længer med ca 3-4 meter i hver retning, og dermed opnå to ekstra værelser og en lidt større stue-- og så passer det lige med en træterasse i "midten", sydlig retning.

Spørgsmål:
1) Kan vi lægge et tilsvarende flisefundament under udbygninger og bare fortsætte stilen, eller er der udfordringer i den størrelse?
2) Kan vi fhv enkelt bygge taget om med lidt højere hanespær og så åbne til kip?

Vi har en arkitektveninde med på råd, men vi vil gerne have nogle flere meninger før vi giver os i kast med noget for at få en fornemmelse af omfanget.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis huset er i et sommerhusområde - så skal i skal have en byggetilladelse og dermed skal tilbygningen bygges efter BR18.. det er ikke et problem, men det gør det bare mindre billigt og resulterer i lidt tykkere vægge end det nuværende...  Da vi lavede tilbygning til vores sommerhus,  var der ihvertfald krav om dokumentation for hvordan man fastgjorde huset til fundament.. jeg tror ikke i får en tilladelse som beskriver at i stiller det løst på fliser...

Din lokalplan kan foreskrive hvordan du må fundere. Og ellers teknisk forvaltning.
Du får ikke lov til at bygge på fliser. 

Elektronikteknikeren
Funda er ikke stor udgift i for hold til jeres total projekt. Gør det ordentligt! Desuden skal hele taget vel af. Så der er ikke meget tilbage. Desuden vil en indvendig isolering nok fjerne 1/4 af beboelsesarealet. Tror faktisk det vil være billigere og bedre i længden, at vælte det bestående.

 

Uldal har en pointe med at det sikkert er en meget bedre løsning én gang for alle at bygge helt nyt.. men det er jo altid et spg. om økonomi.. hvis i ønsker at lave tilbygningen så billigt som muligt, jamen så kan i få proff firma til at skrue sådan et skruefundament op.. de kan også hjælpe med beregninger på antal osv.. alternativt så støber i nogle punkter som er meget almindeligt - og bygger på dette..

i forhold til at forhøje taget - så kommer det igen an på økonomien.. alt kan jo lade sig gøre.
spg er nok hvor meget i selv kan lave.? hvis ikke i kan lave det selv, så tror jeg i skal bruge pengene på tilbygningen.

jeg vil ihvertfald byde ind med at hvis du vil have lavet alt det du beskriver af håndværkere - så er det jo et projekt som lyder af 300.000 - 400.000kr inden der er lavet 3 tilbygninger a 3-4m længde og taget er løftet osv osv...

Det lyder dyrt - men det koster det altså hurtigt..

Så skal man lige vurdere om det eksisterende hus stående på fliser er det "værd"?

Annonce
Vi kan bygge meget af det selv— men jeg tør ikke lave fundament selv, derfor lyder det med skruer som en fed løsning, men jeg har ingen idé om hvordan det vil fungere i en tilbygning til et hus på fliser. Det skulle jo nødigt være sådan at den ene del sætter sig mere end det andet

Nu er det ikke et helårshus vi laver, derfor synes jeg det lyder helt vildt, at der skulle forsvinde 1/4 af pladsen pga isolering. Men det må jeg forhøre mig om hos teknisk forvaltning. Der er ingen lokalplan i sigte for matriklen på plandata.dk
Du skriver sommerhusgrund. Altså går vi ud fra, at lokalplanen og byggereglementet skal overholdes. Det kræver isolering. Og 200 mm i væggene indvendigt - 6 kvm på de 50 du har + tilbygninger. Hvis huset virkelig står på alm havefliser, vil en funderet tilbygning stå mere stabilt og derfor vil der komme sætninger mellem de to enheder. Men gå til kommunen allerførst og få deres krav til byggeriet Jeres grund. Det er en billig start og en rigtig.

 

de gældende krav for tilbyg til sommerhus er at vægge skal isoleres med 165mm isolering. vores vægge med beklædning og dobbelt gips er ca 21cm bredde... 1/4 af pladsen er det ikke :)

Du skal egentlig bare følge kravne i rockwools den lille lune ( søg google)

Lokalplan er kun for at tjekke om der måske er særlige regler i netop jeres område.fx at du ikke må bygge et hus i 10meters højde osv.. men at følge BR18 skal du uanset lokalplan eller ej..

Om du vælger de der skruer eller får den lokale tømrer/murer til at støbe nogle punkter - det er nok same same..

Altså bund ærligt så er et hus på fliser noget møg! så uanset om du støber punkter eller skruer til din tilbygning- så er det dine fliser der er problemet.. fliser kan jo synke lidt - eller løftes lidt i hård frost - og så har du jo en tilbygning som ikke gør det samme.. det kan jo give lidt vrid og sætteskader..

hvad har du af ide om at du vil bruge på dette? 100.000? 500.00?

Det er jo lidt det der afgøre om det er fornuftigt eller ej..

Hvis man bruger 500.000kr med et hus på fliser som center for det hele - ja så er det nok i den ufornuftig ende.
bruger man 50.000kr og lever fint med de i mange år, så er det jo en anden sag.

mark250119 skrev den 30-06-2020 09:47:38
hvad har du af ide om at du vil bruge på dette? 100.000? 500.00?

Det er jo lidt det der afgøre om det er fornuftigt eller ej..

Hvis man bruger 500.000kr med et hus på fliser som center for det hele - ja så er det nok i den ufornuftig ende.
bruger man 50.000kr og lever fint med de i mange år, så er det jo en anden sag.
Ideen er absolut at bruge tættere på 100.000 end 500.000.

Hvis vi ender med at skulle bruge mere end 150.000 på det så piller vi det gamle ned. Det er helt sikkert.

Hvad er reglerne for fliser? Jeg så f.eks. på TV at et par byggede et splinternyt kolonihavehus som stod på fliser. Så det må være noget med under en hvis størrelse eller anvendelse? Men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det.

Jeg vil helt sikkert høre kommunen, men de har meget travlt i øjeblikket da der er rigtig mange som har købt sommerhuse i år ;) Behandlingstid typisk 40 dage

Hvis det er et kolonihavehus i en kolonihave forening. så gælder helt andre regler..

Er det på en sommerhusgrund så er det BR18 der gælder.

BR18 gælder rigtigt nok kun for bygninger som skal anvendes til beboelse.. du må således gerne lave et skur på fliser og udhuse osv...

Min erfaring med kommunen er at de hele tiden henviser til BR18 og ikke vil svare super konkret.. jeg spurgte fx hvor mange mm isolering er kravet til væggen? svaret var at det ville kommunen ikke komme med "anbefalinger" omkring.. man måtte derimod følge kravne i BR18 og så skulle de nok godkende...

derfor skal du bruge tiden på google og læse BR18.

Vær opmærksom på at i sommerhuse skal der være minimum 5meter afstand fra hus til skel!
ikke 2,5m som ved herlårshuse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis