Massiv egetræs skænk og bord

Hej. Åhhh jeg mangler råd og brugbare tips.
Jeg har et massivt ubehandlet spisebord i et samt skænk som jeg i tidernes morgen har behandlet med hvidolieres olie.
Nu har jeg så renset det med træ rens ret grundigt og givet det træolie istedet, men jeg kan slet slet ikke lide resultatet og vil egentlig gerne have det så lyst som muligt og ensartet i "farven".
Kan det lade sig gøre og hvordan ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at sætte et par billeder ind af bord og skænk - det giver mange gange mere respons..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her kan man rigtig se forskel og jeg er bare ikke glad for det mørke resultat og det lidt uens artede struktur det nu har fået
Nej det er lige det og alternativt må jeg igen give den olie med hvidpigmentering, havde bare håbet at kunne undgå det
Hvis skænken er fineret, skal du passe på med sæbespåner

 

Det er massiv som også står i opslaget 😊
Jeg tror ikke olien går ret langt ned i træet så hvis du sliber skænken kan du give den sæbespåner og få et lyst resultat der matcher bordet.
Start med at rense med brun sæbe. Brug gerne en fed opløsning. Brun sæbe misfarver ikke eg, men renser langt bedre end grundrens. Meget af den mørke farve ligger i rester af snavs som grundrens ikke kan fjerne.

Så længe der er farverester på kluden du renser med, fortsætter du afrensningen med brun sæbe. Krystalsæbe er en anelse kraftigere og kan også fjerne noget af den mærke farve på eg som skyldes garvesyrens indvirkning på de rense/vedligelsesholdelses midler der gennem tiden er brugt.

Når møblerne er renset helt i bund, bør du fortsætte med voks eller olie uden pigmenter, men sæbe kan også være en mulighed.

P.S: Jeg har gode erfaringer med at fjerne årtiers geværolier på geværkolber med krystalsæbe. Nogle af kolberne var nærmest kastaniefarvet. De blev lyse om frisk bøg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis