Isolering af letbeton mur

Hej.

Jeg står foran at skulle bygge en gammel stald om til "opvarmet værksted".
Huset er i dag bygget af en sokkel på 30 cm fundablokke. Disse går ca 20 cm op i rummet. Ovenpå disse er min væg bestående af 20 cm tykke Leca blokke.

Mit kæmpe problem er hvordan jeg får lavet den indvendige væg med isolering?

Jeg tænker at gøre det på følgende måde: Leca blok / afstandstands lister / vindgips / 150 mm isolering/ dampspærre /træskelet med 95 mm isolering / fermacel plader.

Lyder dette helt tosset? Der bliver et lille problem med isoleringen i bunden hvor fundablokkene er. Der har jeg ikke plads til så meget isolering. Nogle ideer til at løse dette, og hvor skal dampspærren placeres?

Dette rum skal være opvarmet til mindst 16 grader året rundt, og måske der også skal overnattes i det ;-)

Det er IKKE muligt at isolerer udefra.

Alle råd modtages med kyshånd :-)

God weekend.

Hilsen Ole
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvilken formål vindgips skal have. Der skal i så fald være luft huller nederst og øverst hvis du ønsker ventileret bagside af leca mur. Jeg ville bruge stållægter hele vejen igennem, så er der ikke noget der kan starte råd og svamp.
Dampspærre skal tættere på den varme side ( maks. 1/3 inde i isolering) . Den kan eventuelt sidde lige bag inderste stållægte, og så 50 mm isolering før fermacel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vindpap er rigeligt. Men hold dampspærre så tæt på rummet, at der kun er plads til el-installationer og ophæng som elmand - 50 mm. Når du har 250 mm isolering, gør det knap så meget, at der ud for soklen kun er 150

 

Fedt, det gør jeg så :-) Kan man lime det fast på væggen, og med hvad?

Det bliver godt at kunne komme ordenligt i gang.
Hvad vil du lime nu? Du nævner en konstruktion med lægter og plader der skrues sammen.

Jeg ville overveje en løsning med polystyren, evt. super eps, helt mod muren, herpå dampspærre og lægter med mineraluld og fibergips yderst. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Det var vindpappet jeg ville hører om det kunne limes fast.  
Jeg mener at en muret væg er vindtæt. Og hvis den er pudset udvendig m.m. så er den også vandtæt. Derfor kan jeg ikke se hvilken formål  gips eller vindpap har i den konstruktion.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det her er jo en væg af leca blokke. Jeg er bare ikke helt sikker på at den er vandtæt?  Den står desværre ikke på murpap eller noget.  Så er måske lidt i tvivl om vand kunne trænge op fra soklen. 
Ok så skal du sikre dig med en afstand fra muren så der kan komme luft op langs muren til udtørring af denne.
Det kræver så udluftning nederst og øverst, og lodrette lister, ganske som du selv beskriver. Der kan du så hæfte vindpap på. Der skal muse og insekt stop i de mange huller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Ja, det gør det ikke nemmere. Jeg ved ikke om leca blokke suger fugt? Eller det kan trænge op i dem? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis