Frishop.dk hero varmepumpe parallelimport?

Hej
er ved at købe en hero Ln50 varmepumpe hos frishop.dk da de har den til en meget lav pris men er det parallelimport? De siger selv de kommer fra Mitsubishi danmark og der er 5 års garanti på MEN den koster væsentlig mere hos andre forhandlere? Flere af dem siger det ikke kan være fra DK men parelelimport friship.dk sælger

feks kan jeg ikke se at frishop.dk, Bilka og Heatnow.dk skulle være danske forhandlere af Mitsubishi så er bange for de 5 års total garanti ikke er korrekt.

hjælp søges:
* er det parallelimport?
* er der forskel garanti mæssigt på frishop.dk. og Heatnow

tak på forhånd
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke svare på om det er parallelimport fra Frishop men det kunne tyde på det.
Jeg har faktisk selv interesseret mig for emnet, så jeg har sendt et spørgsmål til forbrugerrådet om regler på området. Afventer svar.
Som jeg forstår det kan man risikere garantiproblemer i og med at der ikke er producentgaranti når den er paralleimporteret. Sælger kan godt give 5 års garanti som der jo står hos frishop, men det vil jo så være dem selv der skal stå for garantien, og de har jo så frit valg mht. reparatøren og hvilke garantibetingelser der er.
Et andet problem kunne være noget med kvaliteten af produktet, da det kunne være tiltænkt et andet klima og en evt. montør kunne muligvis også nægte at udstede et garantibevis.
Så det er lidt kringlet.

Bare kald mig BBB 
I mine øjne er frishop et anerkendt firma, så hvis de lover 5 års garanti, ville jeg umiddelbart stole på det.
Når jeg søger på den pgl. varmepumpe, dukker der flere op, som sælger til nogenlunde samme pris som frishop (et enkelt firma billigere), så umiddelbart ser det for mig ikke ud som at der skulle være problemer i det. Skousen sælger den f.eks. for ca. 300 kr. mere, og det samme gør Whiteaway. Byghjemme.dk sælger den billigere.
https://www.google.dk/search?q=hero+Ln50&ie=UTF-8&oe=
Jeg ser intet usædvanligt i, at hvidevarer er noget, hvor man virkelig skal se sig godt for, hvis ikke man vil risikere at betale alt for meget.

Kurt B. Andersen
med hero ln50 er frishop.dk en delbilligere end alle andre. Faktisk så meget at det skulle være indkøbspris er jeg oplyst. Ln35 ligger de på niveau med de andre firmaer. Men jeg har fået svide det netop er garanti for deres egen regning og det er jo noget man blot skal forholde sig til når man vælger leverandør 
Ca. 1000 kr. som jeg ser det. Det er da ikke specielt meget når vi er oppe i 13-14.000 kr.

Kurt B. Andersen
Prisforskellen på Pricerunner er nu noget mere hvor den er ca 5 tdkk. Men måske der er tilbud andre steder som ikke er på Pricerunner 
Annonce
Hos Pricerunner ser du kun enkelte firmaer. Hvis du klikker på mit link vil du se nogle andre, bl.a. dem som jeg nævner, og der er prisen i samme leje som hos Frishop.

Kurt B. Andersen
Frishop.dk og byghjemme.dk er samme firma og Whiteaway ved jeg er parallelimport så jeg er blevet ret sikker på at flere af disse er parallelimport hvilet den danske importør bekræftede i dag. Men skal sige det er svært at gennemskue 
Jeg har haft spurgt forbrugerrådet og hvorvidt sælger skal gøre opmærksom på at varerne er parallelimporterert og kopierer lige deres svar ind her. Så ved vi da det til en anden gang:-)

Svar fra Forbrugerrådet Tænk:
Der findes ingen regler om, at forbrugere udtrykkeligt skal gøres opmærksomme på, at varer er parallelimporterede. Hvis producentgarantien ikke følger med, fordi varen er parallelimporteret, skal man dog gøres opmærksom på dette forhold, da det kan være en mangel, hvis producentgarantien ikke følger med produktet.
Det har ikke betydning ift. din reklamationsret – herunder sælgers pligt til at afhjælpe mangler – at varen er parallelimporteret. Se i øvrigt linket nedenfor til illustration.
  • https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/elektronik/koeb-af-elektronik-mobiltelefon-tv-eller-computer/


Bare kald mig BBB 
Super. Du vendte tilbage. Så er ser jo styr på det. Eneste problem er så selvfølgelig hvis sælger går konkurs eller pludselig ikke vil efterleve garantien så kan man ikke går til producenten. Men dejligt at vide det andet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis