Gulvvarme - kan man sammensætte på tværs af fabrikat?

Hejsa

Jeg skal til at lave noget gulvvarme, og håber en af jer, kan hjælpe mig med at forstå, hvilke muligheder jeg har, for at mixe producenterne, af shunt, kontrolboks, telestat, termostater etc..

Jeg ville gerne selv sammensætte mit setup, og evt. Købe dele, der er tilovers på f.eks. dba.dk, for at spare lidt penge, men har lidt svært Ved at gennemskue, hvad der kan fungere..
Jeg ønsker ligner setup, hvor termostaterne, i hvert fald er trådløse.
Hvis jeg har en shunt med Uponor Pro (De der sorte) fordelerrør, hvilke muligheder har jeg så, i forhold til resten?
Skal telestater være Uponor(og hvilken slags?)
Hvis telestater skal være Uponor, hvad så med styreboksen?
Og hvad med rumfølerne, de skal vel være samme slags, som styreboksen?

Det virker som om, der er virkelig mange muligheder, så jeg håber blot det er mig, der ikke lige har fanget, hvordan det hænger sammen😊


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at tage højde for de utallige kombinationsmuligheder, men som udgangspunkt kan gulvarmeanlæg godt sammensættes af forskellige fabrikater.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis jeg nu kigger på f.eks:
Uponor 23b shunt, med Uponor Pro fordelererrør..
Styring:
Wavin ahc9000 (enkelt at gennemskue)
Uponor Smatrix (lyder smart, med autoregulering)

Så vil jeg skulle bruge en styreboks, og rumføler, i samme serie, ikke? (Jeg er på mere end 2 kredse)

Men hvordan med telestater?
Som jeg ser, kan de fås i 24v og 230v og et hav af forskellige modeller..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er mange faldgruber når man blander det. Det er ikke så svært med spændingen de skal enten være 24 eller 230 v det skal man så vide hvad styre enhed  "sender ud" Men desuden skal de passe rent fysisk på fordeler røret. Altså gribe korrekt fat i den så der er den korrekte afstand ned til lukkesplitten.
Trådløse termostater skal sende på en frekvens så styreenhed forstår.
Det er så risikabel at det ville jeg ikke gå efter, da det er forholdsvis få penge der kan spars, og du risikerer at købe noget hvor du bagefter skal lede efter overgangs adaptorer m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis