Hej LDS'ere,
Jeg overvejer at købe et aldrende hus, der er ret uisoleret, og ret tomt, så det er relativt nemt at gå til.
Huset er fra omkring 1900, og har - så vidt jeg ved - 390mm fuldmurede ydervægge.
Jeg kan godt li' detaljerne i murværket, hvilket er en af grundende til at jeg gerne vil bevare huset, og lave ændringerne så usynlige som muligt, og jeg har ikke lyst til at ende med meget tykke mure.
1.: Sokkel:Soklen og murstenene i den nederste del af ydervæggen, lider flere steder af frostsprængninger, derfor vil jeg gerne skifte soklen, og lave 2 skifter Lecaterm-blokke, for at mindske linjetab, før jeg takler gulvene.
Spm 1.1: Giver det mening at gøre?Idéen:
- Med gennemgående bolte, bolt en mindst 2 meters limtræsbjælke på hver side af muren, over arbejdsområderne (for at sikre stabilisere, afstive, og løfte) med gemmengående bolt for hver 25cm i arbejdsområdet
- Med 5 meters interval, udgrav 1,25meter bred, 90cm ned (frostfri - men dybere hvis det endnu ikke er fast grund (ler)).
- Fjern 1,25 meter sokkel
- Med 3 skifter fundablokke, bygges det fjernede sokkel op i forbandt, med armering
- Fyld op med beton
- Byg 2 skifter Lecaterm blokke ovenpå i forbandt
Spm 1.2: Hvor lang tid bør man vente før man går igang med næste sokkelsektioner?
Spm 1.3: Hvor lang tid går der før betonen har fuld styrke?2.: Mur:Taget er bølgeeternit, så et let tag.
Jeg tænker i samme intervaller som soklen, at isolere ydermuren indefra.
Idéen:
- I samme intervaller som soklen, understøttes loftet/taget
- I disse intervaller fjernes alt andet end yderstenen fra muren
- De nu blotlagte sten rettes af
- Dampspærre limes på (hvis det ikke kan klares med afretningsmateriale)
- Kingspan Kooltherm K108 plus m/fals 144/(+20mm mineraluld)x600x1200 limes på dampspærre/afretning
- Indermur mures op igen med originale sten med murbindere og armering
Spm 2.1: Giver det mening at gøre?Spm 2.2: Er dampspærre nødvendig? (jeg kan se at Kingspan beskriver udluftning mellem yderskal og isolering, men det er ved nybyg, hvor disse elementer limes på indervæggen, og så bygges skalmuren op rundt om - jeg formoder at disse isoleringsplader er lidt følsomme overfor fugt)Spm 2.3: Kan man sikre murstenene mod frostsprængning (hvilket de vel vil være endnu mere sårbare overfor med kraftig isolering - er behandling/imprægnering med "vandglas" nok?)?Spm 2.4: Skal man her være opmærksom på statik, eller kan man regne med at muren kan holde til samme vandrette belastninger/afstivning, som da den var fuldmuret?Det er klart de største opgaver, og dem som jeg ikke har kunnet finde noget information om (i hvert fald ikke specifikt med udskiftning af sokkel+isolering, og konvertering af fuldmuret væg til hulmur med isolering).
Jeg har set bevaringsværdige bygninger, hvor man har fjernet taget, og fjernet alt andet end yderste skal, og bygget nyt "inderhus" - jeg vil dog gerne undgå at gå så langt. Så længe jeg kan holde taget på, er tid mindre vigtigt, og kan derfor bedre tage det i det tempo mit arbejde tillader.
Ovenstående burde åbne op for at kunne opnå noget i retningen af BR15 i forhold til nuværende G.