Kopiringe til skabelonfræsning? (Inlay bushing)

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere på “kopiringe”?
Lad os sige at jeg vil fræse efter en skabelon. Fx en hjemmelavet butterfly eller andet som jeg gerne vil sænke ned i en bordplade.
Med samme skabelon vil jeg gerne lave 2 ting.
1) med min skabelon fræse en sommerfugl i bordpladen.
2) Med selvsamme skabelon fræse en sommerfugl i en anden træsort som passer i den fræsning som jeg har lavet i bordpladen for herefter at lime den fast. (Se billede)
Jeg kender ikke ordet for det på dansk, men på engelsk kan jeg læse at det jeg skal bruge noget der hedder “inlay bushing kit”.
Det er sådan et sæt (kopiring?) som har en møtrik lignende ting omkring spidsen. man skal så fræse med og uden møtrik afhængig af om man skal Lave hullet eller selve sommerfuglen.
Er der nogen der ved hvad jeg taler om? :) 😂
Som kan fortælle mig hvad det korrekt hedder på dansk? Samt hvilke danske forhandlere der sælger dem? På forhånd mange tak 😁
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Jeg ved hvad du taler om, men jeg ved desværre ikke hvad de hedder på dansk. 
De er til at finde på Amazon eller ebay men du skal lige være opmærksom på at de fleste engelsksprogede sider bruger tommer og ikke mm på selve fræserens skaft, hvilket betyder at du også skal have en ny spændetang til din fræser. Feks 1/4 "
Jeg har en Bosch maskine og her kan du se deres "tilbehør"
Klik her.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak skal du have, Henrik :)
godt det ikke kun var mig som ikke vidste hvad det hed, hehe. Fandt disse hos dorch og danola, men det er vist ikke de korrekte, vel? https://www.dorchdanola.dk/ax502571.html Der mangler tilsyneladende den der møtrik som skal af og på afhængigt af om man laver butterflyen eller nedsænkningen til den.
Kan det passe det også er et specielt bor der skal bruges? Et almindeligt not jern kan ikke gøre det? 🤔
Den du henviser til fra D og D kan da vist gøre det. Skal der ikke "bare" skiftes kopiring til en større når man fræser indvendig. Altså hvis du kører med 6 mm fræse jern, så skal du gå 6 mm op i størrelse for at lave hullet i bordplade.
Der er dog altid det problem at når du fræser udvendig ( sommerfugl ) så bliver spidserne skarpe, hvorimod når du fræser i bordplade vil hjørner være runde med samme radius som fræser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Jeg tænkte lidt det samme som dig, men er meget usikker på det.I æsken er der jo kopiringe på 10,12, 14, 16, 18, 20, 24 og 30 mm. Så du tænker hvis jeg laver hullet (butterflyen) i bordpladen med et 6 mm bor og en 16 mm kopiring.
Så skal jeg for at lave en tilsvarende butterfly som kan nedsænkes i bordpladen bruge samme 6 mm bor, men nu i stedet benytte en 10 mm kopiring?
I begge tilfælde benytter jeg samme skabelon og fræser på samme side af skabelonen (indvendig eller udvendig afhængig af hvordan jeg ønsker udseende og størrelse)
Var det sådan du også tænkte det? Eller har jeg helt misforstået?
Annonce
Det er sådan jeg tænker, Du flytter boret 6 mm nærmere skabelon, og så kører du på ydersiden af dit emne. Men det kommer jo an på en prøve.
Hvis jeg googler "inlay bushing kit" så kommer der nogle sæt frem som ligner til forveksling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske denne kan bruges som alternativ https://www.dba.dk/festool-fraeser-skabelon-til/id-1030822082/ 
hej Per og Erik.
Per;
Ved den du henviser til er der ingen kopiring. Her er der blot en skabelon. Jeg tænker at kunne lave skabelonen selv men det er de korrekte kopiringe jeg er interesseret i :)
Erik;
Enig, men det er vel ligegyldigt om jeg fræser på indersiden eller ydersiden af skabelonen? Blot jeg sørger for at der 6 mm forskel på kopiringene? Ellers tror jeg at jeg er enig.
Skabelon vil jeg tro skal være større end hullet. Ellers kan du ikke køre frit og få hele hullet fræset ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du uddybe? Er ikke helt med!?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis