Må et antennekabel være rullet op?

Jeg er ved at montere et 3G/4G modem/router på skibet, hvor jeg arbejder.
Der skal monteres en ekstern antenne udendørs til modemmet og en del af det - alt for lange - medfølgende kabel (afsluttet fra fabrkken efter alle kunstens regler med forseglede guldstik osv i begge ender) vil jeg rulle op og lægge over loftsbeklædningen.
Nu er det, jeg husker noget fra "gamle dage" om at et langt tv-antennekabel ikke måtte kvajles op, da det ville forringe signalet.
Gælder det også i dette tilfælde?


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har delvis ret. Da den spole, der dannes ved oprulningen, har en stor diameter i forhold til signalets bølgelængde, vil det ikke betyde noget særligt. Til gengæld dæmpes signalet i kablet ret meget målt pr. meter, så af den grund bør kablet mellem antenne og router ikke være længere end højst nødvendigt. Da der er tale om et skib vil det nok i visse tilfælde være kritisk med dæmpningen i kablet, hvis man befinder sig langt ude til søs, hvor dækningen er minimal.
Halløj efry
Tak for svaret. Jeg har cirka 6 meter kabel i overskud, som er rullet løst op i et kvajl på ca 50-60 cm. Jeg kan først prøve det af i aften, når vi kommer til Rotterdam, og så må vi se...

Ideen er, at dette modem/router skal levere wifi i skivet i stedet for satelitten, når vi er under land eller til ankers.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Hvis skibet ligger i Rotterdam, så er det i hvert fald ikke kablets længde, der er afgørende for funktionaliteten, for så er der masser af signalstyrke.
Spolevirkningen vil også være uden betydning for vi taler om frekvenser med en bølgelængde på omkring 10 cm.
Længden og spolevirkningen har kun betydning, når signalet er yderst svagt.
Hej Efry

Takker for et godt og fyldestgørende svar.

Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
God Aften, Bent

Tak for oplysningen.

Jeg skriver igen her, når vi har fået systemet op og køre. Det kan sikkert fungere andre steder end i skibe.

God Sømdag
Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Hvad betydning har det så når man kvajler kabel op i 8 taller det har jeg set flere steder hvor kabler til tv kameraer under transmisioner der ligger de på gulvet rullet op i 8 tal

Det er nemmere at trække et kabel ud, når det er kvajlet op i 8 taller, fordi du undgår snoninger. Du kan bare trække i enden af kablet, så retter det sig ud uden at sno sig. Prøv det f.eks med 100 m. 5x 25 mm2 gummikabel, når du ikke har en tromle.

fase
S. Fabrin skrev den 30-06-2020 14:02:02

Det er nemmere at trække et kabel ud, når det er kvajlet op i 8 taller, fordi du undgår snoninger. Du kan bare trække i enden af kablet, så retter det sig ud uden at sno sig. Prøv det f.eks med 100 m. 5x 25 mm2 gummikabel, når du ikke har en tromle.

 Ok tak for forklaringen 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis