Læggevejledning til gulvvarmeslanger

Hej

Skal have lagt gulvvarme i gulvvarmeplader (25 mm spån), og er kommet lidt i tvivl om hvordan slangerne skal ligge i rummet??
Ved tung gulvvarme ville jeg ligge fremløbet langs randen, hvorefter slangen skulle "sno" sig tilbage (klassisk) eller ligge det i "sneglemønster"
Ingen af disse er en mulighed da sporene i gulvpladerne gør at man kun kan køre slangerne "frem og tilbage" (efter at have fræset vendingerne).
Er det rigtigt forstået at man"bare" lader gulvvarmeslagen gå under gulvet (i tomrør) til et passende hjørne i rummet, hvorefter man lader det sno sig tilbage til modsatte hjørne? Findes der nogle steder med tegninger der illustrerer dette?

MVH.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fræsede et langt spor på tværs af pladerne ud mod ydervæggen i huset for at få samme effekt som du omtaler for "tung gulvvarme". Tog lidt tid, men ikke noget stort problem. Skruede bare et brædt på pladerne og førte fræseren langs det.
Hvis du kører med traditionel gulvvarme shunt også kaldet blandekreds så er der ikke nogen krav om speciel liggemønster. Der er stort flow igennem og næsten ingen forskel på fremløb og retur temperatur.
Der hvor snegle mønstret er et krav er hvor det er direkte med 50-60 grader fremløb og så en retur termostat der lader det sive langsomt igennem. Her skal frem og retur ligge skiftevis for at få nogenlunde ensartet gulv temperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, det kan man gøre, og det er en meget fin måde at høre det på. Men spørgsmålet er om det er meningen og/eller nødvendigt 🤔
Jeg har også lavet et ekstra spor ude i kanten for at komme tilbage til startpunktet igen og det fungere fint, det er dog i et lille rum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis