Kantisolering på oversiden af fundamentet

Hej LDS folk

I vores hus fra 1962 regner vi med at lave nyt terrændæk og gulvvarme.

Terrændæk opbygning:
  1. Sand
  2. 250 mm eps climate
  3. fugtspærre/radonspærre
  4. Beton med gulvvarme
  5. Gulvunderlag med dampspærre
  6. Svømmende trægulv
I den forbindelse har jeg et spørgsmål til kantisolering. Som man kan se på billedet er der cirka 12 cm fundament der står frit. Jeg regner med at tage det gamle gips ned og oprette ny dampspærre og så smide 5 cm isolering på for at gøre det nemt at lave el osv. (dvs. 8 cm fri fundament).

Nu kommer vi så endeligt til spørgsmålet. Hvis det nye gulv skal være samme højde som det gamle vil det støbte beton med gulvarme komme ind over fundamentet. Derfor tænker jeg at der skal være noget isolering i mellem? Jeg overvejer en trykfast isolering på 3 cm evt noget kingspan med høj isoleringsevne. Jeg tænker at betonen kan holde hvis jeg får lagt lidt net i samtidigt med at det er helt ude i kanten? Eller skal man igang med at skære i fundamentet?

Håber i kan hjælpe mvh Emil
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Update:
Jeg kan se at jeg skal have 275 mm climate eps når der ikke er kapillarbrydende lag under.
Jeg tænker måske at det ville være nemmere at bruge Sundolitt MX250 på hele overfladen af fundamentet - så sørger jeg bare for at højden stemmer overens med oversiden af betonlaget.
Hej.
Hvis du anvender din sidste løsning skal du udføre en radonsikring! isoleringen er ikke en radonspærre.
Hvad forhindre dig i at skærer fundamentskanten væk som vil være den ideale løsning?
Der behøves ikke radonspærre under betongulv, kun mellem samlinger ved gulv og væg og gennemføringer.
gulvunderlaget mellem beton og svømmende trægulv skal udføres som fugtspærre, så evt. restfugt i beton ikke optages af det svømmende gulv. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har ikke prøvet at skære i sådan nogle betonelementer før - så jeg regnede med at det ville være meget arbejde? Skal de skæres så de kommer i niveau med sanddække så der kan laves fuldt isolering?

Mvh Emil
Hej.
Ved dette er en gammel tråd, men endte du med at skære i fundament, står lidt i samme situation?

Mvh
brager
Nej, jeg gjorde næsten som vist på billedet ovenfor.  Dog afsluttede vi betonpladen med cirka 1 cm flydespartel og langs siderne over mx250 isoleringen havde vi mindst 3 cm flydespartel. Radonspærren blev limet ovenpå flydespartlen og enten tapet til dampspærren (ved let ydrevæg) eller limet på den tunge ydrevæg bag fodpanel. Jeg håber det giver mening. 
Ok, tak for svaret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også