Forespørgelse angående maling af eternit tag.

Hejsa. Jeg overvejer at få malet mit tag, et B6 bølge-eternit tag fra 1964 (Se billeder). Taget er umiddelbart i fin stand. Jeg har dog hørt, at man ikke kan male taget, når der er hvide plamager på, da dette er syre der trænger igennem til overfladen, og at der kun vil gå 3 måneder inden denne syre også vil trænge gennem den nymalede overflade og danne nye plamager. Personen som oplyste dette er dog overhovedet ikke kyndig på området, hvorfor jeg lige vil forhøre mig herinde, om det det sandt?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Taget skal renses totalt af med specialmaskiner og fagfolk. Fra 64 er der asbest i eternitten. Dette bliver frigivet ved vaskning. man må endog ikke bruge tagrenderne. Skal det gøres ordentligt, bliver det kostbart. desuden er 56 år over tiden. Nyt tag er i længden billigere. Maling holder ikke evigt. Slet ikke.

 

Hvornår er taget sidst malet ?
Det vil jo sige lidt om holdbarheden, for det er helt sikkert malet før.
Tror ikke på teorien om de hvide pletter, har malet tag med sådanne pletter og det der var meget værre, det har foreløbigt holdt over 10 år.
Men både forarbejde, malingens kvalitet og selve udførelsen, samt vejret har naturligvis enorm indflydelse på slutholdbarhed.
Der er helt sikkert asbest i taget.. og det er renset og malet før, og forhåbentligt ikke renset med højtryksrenser med fri stråle, som er ulovligt i dag.
Et så gammelt tag med asbest er bedst at lade være helt i fred. Er det slidt eller tæt på udskiftning, så er bedst løsning at få det nedtaget efter reglerne og få lagt et nyt tag.. Så er er asbesttaget væk og huset har fået et nyt tag og derved blevet mere værd. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også