VIRUS - TROJANSKHEST !!

Hej med jer alle sammen..

Jeg har fået en eller anden virus...
Min AWG fortæller at det er en "trojanskhest" men at den ikke kan fjerne den ...

Hvad gør jeg helt konkret ???

Venligst Njord

MVH Njord
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad melder antivirusen helt konkret? Skriver den et konkret filnavn på den "trojanske hest"?

Det undrer mig at den ikke kan fjerne den, for hvis der er tale om en konkret fil, hvilket der som regel er når det er "trojanske heste", kan man i princippet bare slette den. Hvilket antivirus-program bruger du? Jeg ved at f.eks. Norton Antivirus kan sætte de filer den ikke kan reparere i "karantæne", så den ikke gør nogen skade indtil man får den slettet eller reparet.

-AllanE

Mvh. AllanE
Husk iøvrigt at der er stor forskel på en "trojansk hest" og en virus. En virus er typisk ødelæggende og inficerer andre filer på computeren samtidig med at den spreder sig til andre, mens den trojanske hest egentligt bare er et skjult program der har til formål enten at sende data tilbage til skaberen/programmøren (f.eks. internetvaner) eller vente på at blive aktiveret og brugt som bagdør.

Det er derfor sandsynligvis ikke noget du skal være så bange for nu, men fjernes skal den selvfølgeligt.

-AllanE

Mvh. AllanE
Jeg er med i klubben - har fået en af de vira Start-U) der tvinger en anden startside på explorer.

Den er konstateret men kan ikke fjernes helt med virus programmet, fordi der i "systemgendannelse" ligger en kopi af viraet. Har læst en beskrivelse der forklarer at man skal koble "system restore" fra. Desværre mangler det faneblad hvor checkboksen for disable systemrestore skulle findes. Er der nogen der ved hvor det skulle kunne findes? Jeg kører XP Pro.

Mvh.

René

JEG VIL LAVE EN KORT BESKRIVELSE AF HVAD MIN MASKINE SKRIVER TIL MIG !!

Under opstart ( der i øvrigt går ret langsomt og der kan godt gå noget tid inden den starter rigtig op....) skriver maskinen : "etrust EZ antivirus real-time protecktion found c:\windows\adpclass.exe in win32.statuspage trojan."

Jeg har forsøgt mig med AVG for at fnde virus og kvæle den... men her kommer jeg også til kort da den inficerede fil ikke kan fjernes.. c:\windows\system32\msconfd.dll can not be removed trojanhorse startpage.cc"

Desuden kan AVG ikke komme ind og checke en lang række filer, men om der er i orden eller ej ved jeg ikke ??

Jeg har instaleret en etrust firewall og tilhørende antivirus, men hvis jeg skal være ærlig ved jeg ikke helt hvordan de virker ?? Kan du evt hjælpe ?? ( www.my-etrust.com )

Hvad skal man lade firewallen åbne for og hvad skal man bestemt ikke ????

Glade amatør hilsner og håb om et eller flere gode råd....

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Sniffer..

Kan du fortælle lidt mere !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej igen..
TipCannel har nyhedsbreve med virusadvarsler og opdatringer til næsten alle virusscannere og desuden værktøjer til at fjerne diverse "sjove" ting du får på maskinen. Du kan også maile dem og få hjælp. De skulle være rigtig gode til at guide frem til løsningerne. De har hjulpet min mailveninde mange gange. Jeg selv har aldrig hart den "ære" at være besøgt af små ponyer og virusbasser.
Kriminalitet er en dansk side med div. oplysninger om sikkerhed m.m.
Håber du få den nødvendige hjælp.

Sniffer  
Til Brandmanden

Det er hverken en virus eller trojan du har - men derimod et spyware (eller hijack)-program..

Sådan en fyr fjerner du ikke med et antivirus program (eller manuel sletning), men derimod med skræddersyede programmer som fx AdAware (eller HijackThis hvis du virkelig vil i bund - men sidstnævnte kræver altså at du har temmelig meget styr på dine registrerings-databaser :shock: )..

Læs mere på http://www.spywarefri.dk/ og hent diverse programmer under linket "værktøjer"

Men altså start med Adaware - og håb på at det program er nok til at fjerne dit spyware..

og husk så lige: spyware inficerer ikke som vira vha befængte mails - men derimod via besøg på mere eller mindre "luskede" hjemmesider..

Mvh
/Niels
Citat fra Niels Kau


Men altså start med Adaware - og håb på at det program er nok til at fjerne dit spyware..

og husk så lige: spyware inficerer ikke som vira vha befængte mails - men derimod via besøg på mere eller mindre "luskede" hjemmesider..


Det giver jeg dig nu ikke helt ret i. Man får ikke en spyware eller trojansk hest ved bare at besøge en hjemmeside. Sikkerheden i browseren betyder, at man "umuligt" kan overføre en fil til en bruger uden at denne accepterer det. Det kan man f.eks. gøre hvis man kommer til at klikke ja, når man bliver spurgt om man vil køre XX-program fra YY-side (ligesom når man logger på sin Netbank første gang).

Men bare at få det ved at besøge en side, kan man ikke. Dér hvor man typisk får spyware, er ved at installere forskelligt gratis eller prøve-software. Mange skriver rent faktisk i betingelserne (som ingen jo læserbiggrin), at man skal acceptere at der installeres et spyware-program. Et mere grelt eksempel på dette er fildelingsprogrammet Kazaa, hvor bl.a. skal acceptere at de installerer et lille program, som de efterfølgende kan bruge til at "låne CPU-tid" på brugerens computer. Jeg læste en artikel om det, hvor de interviewede en fra det firma, der har lavet det lille program. Han fortalte at de nu var oppe på over 1½ mio. computere, som de kunne aktivere og udnytte deres frie processortid til f.eks. forskning. De tjener penge på at leje denne processortid ud til virksomheder der har brug for stor regnekraft.

Nå, det var et sidespring. Jeg kan også anbefale at prøve en af spyware-fjernerne - også til alle jer andre der ikke umiddelbart har et problem med det. Det er tit overraskende hvor meget man egentligt har liggende!! Bare sørg for at programmet tager backup af alle de filer den fjerner, for nogle programmer er afhængige af disse små irriterende filer.

Mvh.
AllanE

Mvh. AllanE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis