Erfaring med selvbærende fliser på strøer

Hej

Jeg skal næste sommer lave en ny træterasse med en form for udekøkken.
For at løse problemet med gløder og fedt fra grillen vil jeg lægge klinker i udekøkken området.

I min søgning på hvordan dette gøres rigtigt og frostsikkert er jeg stødt på begrebet selvbærende fliser, der ifølge beskrivelsen kan lægges på strøer. Dog uden nogen form for henvisning til hvordan de skal lægges og fikseres til strøerne.
Ideen er super smart at man kan benytte samme spærkonstruktion som til træ-terassen uden at skulle støbe et stort betondæk de kan limes på.

Meen, de skal jo fikseres på en eller anden måde så de ikke flytter sig og falder ned.

Er der nogen, der har erfaringer med at lægge selvbærende fliser på en strø-konstruktion?

mvh
Asbjørn

Asbjørn
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lægger du dem på strør skal de vel bare understøttes på alle kanter og lægge tæt sammen, så kan de ikke falde nogen steder. Og så selvf en form for afslutning i yderkanter.
Måske er du nødt til at montere nogle lægte mellem strør så du ikke får flyverstød.

Bare kald mig BBB 
Ja, den havde jeg også overvejet, men hvis der ikke er noget imellem fliserne kommer de til at ligge og rasle.
Det lyder ikke som om, der findes noget kommercielt system til strøer.
Jeg overvejer om løsningen hedder at 3d-printe nogle flisekryds, der kan skrues ned i spærene og lade sig inspirere af udformning på en af de fodløsninger, der findes.

Naturligvis skal alle hjørner være understørret og flyverstød undgås, medmindre man kører et Indiana Jones tema.  


Asbjørn
Du skal sådan set blot følge producentens vejledning.
Så hvis du har fundet et fabrikat du ønsker, kigger du i deres vejledning og benytter det tilbehør til montering som de henviser til.

Har du et link til den flise du vil have? 

Elektronikteknikeren
Så nemt er livet ikke når man snakker fliser. Der er typisk ingen vejledninger eller tilhørende systemer fra producenten, der i øvrigt typisk er ret anonym. De butikker, der sælger har kun løsninger hvor de står på fødder til tagterasser osv.

Her er et eksempel: https://flottegulve.dk/shop/33-klinker/11290-udendoers-klinke-20-mm---bluenorte-negro/

Hvis du kan finde en producent, der rent faktisk har en vejledning, så hører gerne.

Asbjørn
De henviser ellers direkte til dette monteringssystem på hjemmesiden :
https://flottegulve.dk/shop/562-opklodsning-til-terrasse/

Elektronikteknikeren
Annonce
En udemærket tegning er der også:

Elektronikteknikeren
Ja, det er fod løsningen. Den har jeg selv linket til tidligere.
Jeg eftersøger montering på strøer. 

Asbjørn
Det er det skam også. Hvis du kigger så har de to forskellige løsninger.
Den nederste skive har huller til fastskruning på dine strøer, og du nivelerer til færdig højde ved at dreje tårnet oven over. 

Elektronikteknikeren
Sådan her, det er vist i. pdf bladet, så kig engang i det:

Elektronikteknikeren
Den nederste skive på dit billede er en Slope corrector, der bruges når underlaget er skævt.

Det er heller ikke en gangbar løsning, da strøerne allerede er niveleret. Og en sådan fod giver en alt for stor højdeforskel mellem flise og terassebrædderne.


Asbjørn
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis