Bosch kantfræser?

Hej.
Er der nogen der har erfaring med denne kantfræser? https://www.carl-ras.dk/kantfraeser-gkf-12v-8-12v-solo?product=39075480/39075480&gclid=EAIaIQobChMIwISIqvCV6gIVBqgYCh10cQJrEAUYASABEgLa6fD_BwE
Det næste stykke tid kunne jeg nemlig godt bruge en batteridreven fræser til udebrug. Jeg har derfor kastet et lille blik på denne Bosch model.
Mit spørgsmål lyder på om den KUN kan benyttes til kanter? Eller kan man også sætte et notjern uden kugleleje på og lave små fasninger inde på selve træet (Eksempelvis i en bordplade) uden at starte fra kanten?
eller er maskinen for svag til dette?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke maskinen, men blev nysgerrig og har søgt lidt oplysninger her og der, da den ser smart ud. Jfr. Bosch bør man ikke bruge den til fræsejern uden kugleleje, hvis ikke man anvender parallelanslag.
Så vidt jeg kan se, kan man ikke få et parallelanslag til den. Det står ikke under tilbehør, og når jeg ser på sålen, kan jeg heller ikke se nogen mulighed for at spænde noget på.
Jeg har derudover set flere videoer på youtube, og på ingen af dem ser man, at der er mulighed for at bruge parallelanslag.
På en af videoerne så jeg dog, at der var en, som fræsede noter inde midt i en kant, men han brugte så et notjern, hvor der var kugleleje på til at styre det.
Måske sådan et sæt her er det, som du så har brug for
https://www.carl-ras.dk/slidsfraesersaet-rund-47mm?product=32579975/32579975
Sådan en kunne godt ryge på ønskelisten.

Kurt B. Andersen
I skal have mange tak :)
Jeg har set videoen der er linket til - og lidt øvrige. Den er fantastisk til kanter pga den gode ergonomi og stabilitet under fræsning. Den får dog små problemer når man skal fræse inde i fx en bordplade. Her siger de i videoen, at der skal et kraftigt batteri til. Så de anbefaler (hvis man gerne vil bruge den til andet end blot kanter) Makitaen som er stærkere. Hvis jeg altså har forstået det korrekt. Men tak for jeres bidrag. Overvejer makitaen og lægger boschen lidt på stand by :)
Bosch'en er på 12V, Makita'en er på 18V - dette er 50% mere kraft til Makita'en, og derfor slår den Bosch på dette punkt. Makita'en ser så ud til ikke at have lige så godt land og greb som Bosch'en har. Det er vel lidt et spørgsmål om, hvad man vægter mest.

Hellere leje end at bo på gaden.
Bosch'en er på 12V, Makita'en er på 18V - dette er 50% mere kraft til Makita'en 
Er du sikker på at det giver mere kraft at øge spændingen, jeg troede, at det havde noget med Ah at gøre.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-06-2020 20:13:40

Bosch'en er på 12V, Makita'en er på 18V - dette er 50% mere kraft til Makita'en 
Er du sikker på at det giver mere kraft at øge spændingen, jeg troede, at det havde noget med Ah at gøre.

Jeg er ikke i tvivl. Hvis du sammenligner strøm med vand der løber i slanger/rør, så er spændingen (volt) det tryk, der er i slangerne, og styrken (strøm) mængden af vand, der løber igennem (rørtykkelse). Ohm's lov dikterer, at spænding*styrke=effekt/watt. Tager du udgangspunkt i 2Ah batterier, så er der (2Ah*12V) 24 watt/time i Bosch og (2Ah*18V) 36 watt/time i Makita, så Makitaen vinder klart på effekt i dette tilfælde.


Hellere leje end at bo på gaden.
Den med vandslangen og den mængde vand, der løber gennem slangen er meget brugt, når det skal forklares over for smeden, hvad spænding og strøm drejer sig om. Så den kender jeg. Men du har ikke helt ret, når du påstår at 12V*2Ah = 24W/time. Det giver da 24Wh. Ligesådan med 18V*2Ah giver 36Wh. Som jeg forstår det, betyder 36Wh bare at maskinen kører 1,5 gange så længe, hvis motorerne optager samme effekt, eller er jeg fejl på den?
Jeg kender godt Ohms lov. Og når du siger, at Makita vinder på effekt, så er det ikke rigtigt. Den har en større energimængde, som intet siger om motorens effekt.

fase
Wh = Watt-hour = watt/time eller watt-time. Du har ret i, at det i sidste ende drejer sig om motorens effekt - men en motor på 12V/20W er ikke lige så kraftig som en på 18V/20W, da den på 18V omsætter 50% mere energi til arbejde. Eks. hvis du tager en 18V pære på 20W og tilslutter den 12V, så lyser den ikke lige så meget uanset om der så er flere ampere til rådighed ved 12V.

Jeg kan undre mig over, at Bosch'en i videoen tilsyneladende kører hurtigere med det store batteri ift. det lille. Det skulle ikke undre mig, om det store batteri har en spænding, der er omkring 1V højere end det lille, eller også er det lille batteri ikke i stand til at afgive effekt lige så hurtigt som det store - begge dele ville forklare forskellen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvor har du din viden om el fra. En motor på 12V 20W er ligeså kraftig som en på 18V 20W. Wh er ikke lig med W/time. Du skal lige have lidt mere styr på, hvad tingene hedder.

fase
Watt-time er lig med Wh. Nej, en 12V motor med samme effekt som en 18V motor er ikke lige så stærk, da 18V potentielt vil have et højere moment. Når man snakker batterier, så skal man også huske på, at de lithium-celler, som batterierne er konstrueret af, har et maksimum for hvor mange ampere, der kan trækkes ud af batteriet kontinuerligt. Da der er flere celler i serie på 18V batterier end på 12V batterier, så kan der hives flere ampere ud af batteriet, inden der rammes en begrænsning, som ved medføre, at der opstår et spændingsfald / effekttab, eller at en sikkerhedforanstaltning får apparatet til at lukke ned, som det skete med Bosch'en i videoen ovenfor.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis