Kan en el installation fungere uden at jordledningen er tilkoblet?

Hej derude.

Kan en "jord" være afgørende for om et apparat fungerer?

Jeg har købt en kombineret lampe og ventilator, men jeg synes ikke at kunne få ventilatoren til at virke. dvs. lampen lyser, men ventilatoren starter ikke..
Der er lagt op til, at man kan installere en jord forbindelse blot ved at sætte det til i "huset i lampen", men jeg har ikke en jord forbindelse i mit nuværende lampeudtag, derfor er den kun sat op som en alm. lampe med 2 ledninger. Kan den manglende jord-ledning være grunden til ventilatoren ikke virker?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, jordledningen er en beskyttelse mod at få stød. Hvad er det for et apparat, du har købt? Billede eller link til, hvor den er købt.

fase
Det er denne
https://www.lampegiganten.dk/westinghouse-turbo-swirl-kompakt-ventilator.html?gclid=CjwKCAjwrcH3BRApEiwAxjdPTaDL4FUVDWHUwMC5Lz6nErHPNygmkSbIy4yBIwbqPJXZfMJCqKYaQxoCXrkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Med medfølgende fjernbetjening: '
https://www.lampegiganten.dk/westinghouse-fjernbetjening-til-ventilator-hvid.html

Har lige prøvet at sætte den til, med og uden den medfølgende transmitter til fjernbetjeningen. Når jeg blot sætter lampe/ventilator til strøm uden transmitter, så virker den fint (også uden jord), men når jeg så forsøger at installere nedenstående transmitter til fjernbetjeningen, så virker kun lampen - når jeg tænder på alm kontakt, ikke ved brug af fjernbetjeningen.

 Når denne transmitter monteres, så er det der hvor kun lampen virker (ved at trykke på alm. stik kontakt - ikke ved brug af den medfulgte fjernbetjening) og selve ventilatoren vil slet ikke vil virke.?? :) 
Det kan god være, at jeg spørger lidt dumt, men er sensoren monteret, så den kan se fjernbetjeningen, og er der batterier i fjernbetjeningen?

fase
Forståeligt, men ja, det har jeg været meget opmærksom på. En lille rød lampe på fjernbetjeningen lyser hver gang der trykkes på knapper, og jeg har prøvet med samtlige afstande til sensor modtageren -  så tror ikke det er problemet. :)

Det er som om, at når transmitteren monteres, så er der ikke strøm til ventilatoren. Lampen kan som sagt godt tændes, men ikke med brug af fjernbetjeningen, kun ved brug af den manuelle knap og stikkontakten. :) 
Du bliver nok nødt til at henvende dig til Lampegiganten og høre om fjernbetjening og styring hører sammen, når ingenting virker med fjernbetjeningen. Jeg kan ikke hjælpe dig på afstand.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis