Er det her blottet glasfiber?

Hej bådkyndige :)Vi ramte en sten i lav fart i vores Nordeck 15 jolle i går. Kølen er kradset som I ser på billederne. Vi er i tvivl om det hvide vi ser under den sorte bundmaling er selve glasfiberen eller det "bare" er coaten. Umiddelbart kan vi ikke se noget trådværk i det hvide. Al info/gode råd både mht. reparation af bundmaling, glasfiber, mv. er meget velkomment - vi er førstegangs-bådejere og uden erfaring. På forhånd tak :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke nemt at se på billederne, men det ser nu ikke alvorligt ud..

Få det sleben ned omkring skaden, men kun ind til bådens originale gelcoate.
Er der større huller, så spatel med gelcoate spartel, og slib igen.

Er det en båd der ligger fast i vandet, ville jeg give den 4-5 lag epoxygrunder på det afslebne område, og afslutte med et lag eller to bundmaling.

Er det en trailerbåd, er 1-2 lag epoxygrunder fint, og afslut med topcoate, eller 2k maling.

Epoxygrunderen kunne være Hempel ligth primer..


Vi prøver igen, i morgen --
@je_ns: Tak for svar :) Mit indtryk er egentlig heller ikke at det er alvorligt (men jeg er som sagt uerfaren).
Uddybende spørgsmål: hvad sliber jeg det ned med? En slibemaskine, eller er det for hidsigt? Og hvordan ved jeg hvornår jeg når ind til gelcoaten?
Det er en trailerbåd så som jeg forstår dig: slib --> 1-2 lag epoxygrunder --> topcoat --> bundmaling?

Tak igen :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den smule kan sagtens slibes i hånden med en slibeklods. Husk maske.
Korn 120 eller der omkring.
Har du en drimmel er den god til at komme ind i de små hakker. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 22-06-2020 12:29:25

Den smule kan sagtens slibes i hånden med en slibeklods. Husk maske.
Korn 120 eller der omkring.
Har du en drimmel er den god til at komme ind i de små hakker.

 Tak for svar og vurdering :)

Tænker du på samme måde som ovenstående at jeg sliber, giver den epoxygrunder og topcoat og bundmaler den?
Ja opskriften er der intet i vejen med.
Dog havde jeg nok blot valgt at slibe og give den biltemas hvide epoxy og derefter bundmaling, når nu skrammen ikke er større.

Link

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal ikke male bundmaling direkte oven på topcoate det binder dårligt.

Du kan sagtens bare bruge 4-5 lag epoxygrunder, og give bundmaling ovenpå.

Vil du bruge topcoate, så skal det direkte på det afslebne område, og derefter 4-5 lag epoxygrunder ovenpå.

Topcoate (og gelcoate) er ikke vandtæt ved langtidskontakt med vand, derfor epoxygrunderen, som er 100% vandtæt, når lagtykkelsen er tilstrækkelig.

Bundmaling skal påføres epoxygrunderen inden den er helt tør, så binder det rigtig godt fast.
Du kan læse mere i Hempel lille søstærke  L I N K

Vi prøver igen, i morgen --
Gregeren skrev den 22-06-2020 20:22:40

Ja opskriften er der intet i vejen med.
Dog havde jeg nok blot valgt at slibe og give den biltemas hvide epoxy og derefter bundmaling, når nu skrammen ikke er større.

Link

 Tak for input - vi forsøger os med det tror jeg :)

je_ns skrev den 22-06-2020 22:38:34

Du skal ikke male bundmaling direkte oven på topcoate det binder dårligt.

Du kan sagtens bare bruge 4-5 lag epoxygrunder, og give bundmaling ovenpå.

Vil du bruge topcoate, så skal det direkte på det afslebne område, og derefter 4-5 lag epoxygrunder ovenpå.

Topcoate (og gelcoate) er ikke vandtæt ved langtidskontakt med vand, derfor epoxygrunderen, som er 100% vandtæt, når lagtykkelsen er tilstrækkelig.

Bundmaling skal påføres epoxygrunderen inden den er helt tør, så binder det rigtig godt fast.
Du kan læse mere i Hempel lille søstærke  L I N K

 Tusind tak - jeg prøver at læse på det der og giver det et skud.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også