Udnyt 1.sal med haloten undertag - hvordan?

Nedlagt landbrug fra 1875, gennemrenoveret 1986 med tegl og haloten undertag. Trods huset er smalt (7,1m) har vi nu besluttet at inddrage 1.sal til soveværelse og opholdsrum. 45° rejsning med hanebånd (ene halvdel af huset i én højde, og anden halvdel i anden højde). Desuden bjælke der går tværs af spær, samt en understøtning hist og her. Spær er ca. 100x100 og står med ca. 1m mellemrum.
Hvordan skal jeg gribe isolering an? Kan forstå haloten er diffussionstæt og det "hænger" lidt i guirlander efter blafren gennem årene. Skal der være 50mm luft til isolering, målt fra nedre punkt af guirlanden, eller kan man sætte en pind parallelt med spær, mellem to spær for at presse guirlanden ud mod tagsten, og dermed købe plads. Med så smalt et hus tæller hver cm. Hvor tyk (tynd) lag isolering kan jeg slippe afsted med? Tænker så: 1) isolering (tyndt som lovligt mulig - og hvor lav lambda værdi skal man gå efter hvis det er så tyndt lag som muligt), 2) dampspærre (ført ned til dampspærre fra gipsplader i underetage), 3) 50mm isolering og så 4) fibergips ét lag. Regner med skunk.
Har nogle borebiller der skal udryddes - er det sværte spær over med Gori 22/7?
/Jacob, Nordjylland
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det aldrig har været anvendt til beboelse skal du isolere efter nuværende standard for at det kan lovliggøres og forsikres efterfølgende - dvs du skal have plads til ventilation (min 50mm) + ca 400mm rockwool + tværforskalling + pladelag. Hvor meget plads er der så tilbage?
Gori22 tilbekæmpelse af borebiller i et område du regner med at bruge indendørs lyder forkert, ved der findes vandige midler til forebyggelse men ved ikke ift aktiv bekæmpelse.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

tak Henrik for input. Jeg er kommet frem til  GORI Stop Insekt Aquaperm kan bruges indendørs til bekæmpelse. Ser også ud til jeg kan nøjes med 300mm isolering - uden at bruge Kingspan (men har selvfølgelig ikke søgt byggetilladelse endnu..).
Er der en nem måde at påfore når der er stoleværk, og samtidig forstærke spær? (skal der skæres hak i alle de nye spær,)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også