Stolper i jord. Blæser carporten væk?

Hey
Jeg overvejer at bygge en skrup billig carport beklædt på 2 sider.
Måske bliver den permanent, men muligvis fjerner jeg den igen om et par år.

Spørgsmålet går på om det principelt er godt nok bare at sætte stolperne direkte ijord, eller blæser den væk i første vinterstorm?

(Jeg er godt klar over at direkte i jord ikke holder evigt, men ender den med at blive permanent, skifter jeg bare stolper når de engang rådner.)

Tak
BBB

Bare kald mig BBB 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du går 90 i jorden og smider 10 kg beton ned i bunden, så går stolpen ingen steder. Det er værre med vægbeklædningen, der jo er som et sejl på et skib. Du skal forskalle rigeligt og hulbånd på.

 


Stolpebeton hjælper kun på producentens bankkonto og intet andet...
Hvis du graver en stolpe der er 2 meter over jord 10 cm ned, så kan et barn vælte den.
Graver du stolpen ned så der er 90-100 cm under jord og stadig 2 meter over jord, kan du dårligt vælte den med en bil.
Og graver du stolpen ned så der lige meget over, som under jord, så knækker den før den vælter  
Det hele handler om vægtstangsprincippet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Min carport er bygget ud fra det princip og plan, dog 3 sider beklædt med brædder.  Den har indtil videre holdt 14 år nu :) og træ er stadig fint indvendig, og synes da beton on stolperne har klaret jobbet.
bare pas på med siderne ikke kommer ned og rammer jorden, så kan forsikring nægte at dække din carport, nogen af dem altså (her var det almbrand). Alka ville ikke dække plastpladerne på taget, kun dem af stål. :) Så dem af plast skal nu udskiftes, så smart med lys igennem med desværre ikke dækningsværdige.
Takker for svarene. Jeg graver dem 90 ned uden beton og regner med den bliver stående. 

BBB

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis