Støttemur i fundablokke, hvilken bredde?

Hej.

Jeg har et hus hvor der er en støttemur foran terassen og ved indgangspartiet. Det nuværende er muret og vandskuret. Men holder ikke da det er revnet nogle steder.
Min plan er at fjerne det murede. Bore stålstænger ned i fundamentet og epoxy klæbe eller støbe disse fast. Selve støttemur en laves i fundablokke, m stål osv og støbes fylde af een gang.

Støttemur en er vel 1,2 meter høj... Så hvor bred en blok skal det være? 

MVH Njord
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overgangen mellem gammel og ny mur gøres omhyggeligt ren, så der er en chance  for, at den ny mur får god kontakte til den gamle. I en højde på 120 cm. kan du bruge 19 vm. brede blokke.

fase
Er 19 cm nok, jeg håbede på 23 cm var ok, men var ikke blevet overrasket med 30 cm... 

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det største problem er overgangen mellem den gamle og den nye beton. Men hvis 23 cm. passer bedre i designet, Tager du den.

fase
Overgangen bør ikke være et problem. Funda blokken skal blot stå på den originale sokkel, med samme front. Bagkanten må så stå tilbage hvor den når til.

Jeg har lige checket murens vandrette dubde og den ligger over 30cm.
Så det ser ud til den er lavet dom en dobbeltmur m hulrum mellem stenene. Hulrummet kan være udstøbt m beton, men jeg tror det ikke da der er revner i den forreste mur. 

MVH Njord

Muren m revne på indersiden.


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Samme sted, revnen set udefra.
Det er et af de lavere steder på muren. Revnen går her helt ned i skolen. 

MVH Njord


Revne et af de højere steder på muren. 

MVH Njord
Det ser ud til at revnen går ned i soklen. Så er det noget helt andet, for så er det soklen, der skal repareres. Er soklen dybt nok i jorden?

fase
Dybden på soklen er ikke kendt da jeg ikke har bygget huset.

Lige nu har jeg en udfordring kørende m ejerskifteforsikringen omkring en søjde hvor jeg mener fundamentet er skredet på....

NEM forsikring har afvist at gøre noget og mener det er ren kosmetisk... Jeg har Vita ingeniører på for at lave et notat, der skal bruges til at få forsikringen til at tage ansvar.

Der er tage en sten ud af søjlen, denne er udtaget med fingrene uden værktøj. Og her afsløres en tidligere reperation der ikke er omtalt i tilstand rapporten. Så de bør gå ind i sagen, muligvis at rette regres mod sælger, eller ham der lavede rapporten, men må bære deres opgave efterfølgende. 

MVH Njord
søjle som den ser ud incl alle sten

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også